Kan ik verse kapucijners invriezen en hoe doe ik dat precies?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
11.1K

Het beste antwoord

Zelf vriezen we kapucijners ook in; schoon, gedopt en rauw. Als we ze willen eten gooien we de bevroren kapucijners in het al kokende water, een paar minuten koken en dan verder verwerken (roerbakken of wat je wilt), gaat best goed (zoals dat ook bij diepvriesdoperwten gaat)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
http://www.mooiemoestuin.net/kapucijner.htm

Andere antwoorden (2)

Jazeker, dat kan. Doppen, wassen, en invriezen. Voor consumptie gooi je ze gewoon in bevroren toestand in kokend water. Dat gaat hetzelfde als bij diepvriesdoperwten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Eventueel kan je ze 4 minuten blancheren voordat je ze invriest, dan zijn ze achteraf sneller gaar. Maar het hoeft niet.
Amadea
11 jaar geleden
Ik vind het het makkelijkst om ze na het doppen op een platte schaal of bakblik te leggen en ze zo losliggend in te vriezen. Rauw en niet geblancheerd dus.
Als ze bevroren zijn, doe ik ze in een zip-lock diepvrieszak, waar ik de lucht zo veel mogelijk uitzuig, en doe ze terug in de vriezer.
Het voordeel is dat ze op deze manier strooibaar blijven en je eruit kunt nemen zoveel je op dat moment nodig hebt. Ik krijg altijd veel kapucijners van het landje en blancheren kost dan ook nog eens veel meer tijd en moeite en je moet dan meteen een hele zak gebruiken.
Ik strooi ze namelijk ook wel eens in een maaltijdsoep of andere schotel en dan hoeven het er niet zoveel te zijn.
Je kunt ze dan gewoon bevroren in de kokende vloeistof strooien. Niet eerst ontdooien dus. Af en toe de zak in de vriezer even doorkneden en ze blijven los strooibaar.
Bij blancheren krijg je één grote bonk en dat vind ik persoonlijk niet zo handig. Platte zakjes nemen minder plaats in in de vriezer dan dozen en 'bonken'.
amc