Waarom groeit tuinkers niet in koffie?

Een beetje een rare vraag maar, is er een duidelijke reden waarom tuinkers niet groeit in koffie? Ik moest een proef doen met biologie op school en daaruit bleek dat tuinkers niet groeide in koffie.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
5.6K
Amadea
8 jaar geleden
Omdat koffie geen vervanging voor grond is.
Erna55
8 jaar geleden
Ik lees in tuinkers.com dat tuinkers ook grip nodig heeft.
Zou dat de reden kunnen zijn dat ze niet ontkiemen ?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
het kan wel, maar je moet maar een heel klein beetje in doen, want koffie is zuur en als je er teveel in de aarde stopt wordt het ook heel zuur

Antwoorden (3)

Wat heeft een plant nodig om te groeien?
Water, zonlicht en... voeding.

Koffie bevat geen voedingsstoffen die de plant nodig heeft voor haar groei (of in ieder geval zijn de voedingsstoffen niet door de wortels opneembaar).
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het zaad bevat voldoende voedingsstoffen om de eerste weken te kunnen groeien!
tuinkers is een kiemgroente. Die heeft schoon water nodig om te kunnen kiemen en te kunnen groeien. In koffie (drap of vocht maakt niet uit) zit kennelijk iets waar de tuinkers zich niet prettig bij voelt.
Probeer eens thee, misschien is dit minder 'giftig'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het zaad bevat voldoende voedingsstoffen om de eerste weken te kunnen groeien!
Dat komt omdat koffie vooral bestaat uit eiwitten, vetten en suikers.
Dat zijn goede voedingsstoffen voor dieren, die dat zelf niet kunen aanmaken, maar wel nodig hebben.
Een plant heeft, behalve water, mineralen en kale Fosfor- en Stikstof-verbindingen nodig, om daarmee zelf eiwitten, vetten en suikers te synthetiseren.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het zaad bevat voldoende voedingsstoffen om de eerste weken te kunnen groeien!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja maar Eddijst, waarom doet ie het dan niet? Als ie licht en water krijgt, en zelf voldoende voeding in zich heeft, zou het op zijn minst moeten kiemen. En dat doet ie dus volgens de proef in potgrond wel, en in koffie niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zit dus iets giftigs in de koffie zelf.
Tuinkers kiemt prima op nat wc papier, of watten, in het zaadje zit voldoende voedsel.