kan ik de volgende groente in één bak planten?

Hallo,

Ik ben zelf een bak gemaakt van 50cmx240cm. De bak is gevuld met potgrond zonder aparte compartimenten. Kan ik in die bak deze groente 'naast' elkaar planten?

Rode uitjes
Courgette
Ijsbergsla
Broccoli

Er zal tussen ieder plantje ongeveer 25-30cm ruimte zitten, de courgette krijgt meer ruimte.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (3)

Zo te zien gaan courgette en uien goed samen en (krop)sla met koolsoorten (waar ik de broccoli onder schaar).

Koolsoorten en uien zijn echter niet zo'n goed idee.

Op de website in de link staan welke groenten het goed doen met welke andere groenten.

http://www.boerenbond-welkoop.nl/advies/plant-en-zorg/smullen-uit-eigen-tuin/combinatieteelt?m=62385&s=63084
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Courgette is een woekerplant die heel veel ruimte nodig heeft (tenminste 1 vierkante meter).

Het is dan ook niet verstandig om deze in de buurt te plaatsen van andere planten.

De overige planten kunnen zonder enig bezwaar bi jelkaar in de buurt geplant worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze soorten kan je goed in één bak telen. Ik zou echter toch adviseren om de bak in te delen in bijv. 3 gedeeltes. Zo houd je de bemesting ook in de hand, want bijv. courgettes hebben veel meer meststof nodig dan bijv. sla.
Courgettes zijn gemakkelijke groeiers, zet ze dus mogelijk achteraan, anders overschaduwen ze laagggroeiend gewas en licht/zon is nu eenmaal onontbeerlijk.
Stel dat je er verder mee wilt gaan en je hebt de smaak te pakken, dan is het namelijk ook beter om elk gewas een volgend jaar een andere plek te geven.
Dit houdt de bodem gezond en vermindert de kans op ziekten en plagen.
Verdeel de bak dus in drie delen en zet elke familie bij elkaar; koolsoorten (broccoli, paksoi bijv. of kolen)voor de courgettes en de sla en uien daar weer voor.
Bedenk ook dat broccoli (net als alle koolsoorten) niet alleen veel mest maar ook kalk nodig heeft!
Bedenk ook dat uien niet van verse (stal) mest houden of van grove mest/compost.
Ze gedeien het best bij goed verteerde mest die 's winters al is aangebracht.
Verse stalmest trekt nl.de maden van de uienvlieg aan en die boren gangen in de bollen. De poppen overleven in de grond. Daarom is het ook belangrijk vruchtwisseling toe te passen en voor uien een plek te kiezen waar de afgelopen 2-3 jaar geen uien, prei of knoflook stond.
amc