Wat is het probleem van een mosveld i.p.v. een grasveld?

Mijn gras wordt steeds mossiger, mijn tuin ligt onder de eikenbomen en er komt steeds meer mos. Kalk erop zou me een kapitaal kosten (grote tuin). Mos heeft ook voordelen dacht ik zo want het is groen, hoeft minder gesproeid en maakt maaien overbodig. Het stuk gras is geen speelgras maar voor de sier.
Wat is dan eigenlijk het probleem want groen is groen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bij alles wat we in onze tuin doen, of laten, probeert de natuur het weer te herstellen terug naar de oude situatie. Een gazon is volkomen onnatuurlijk, we plegen roofbouw op de grond en na een jaar of 5 raakt de grond uitgeput en zal de vegetatie zich verder gaan aanpassen. Bomen halen ook voedsel uit de grond, vooral de stikstof en dat is nu precies wat het gras erg nodig heeft. Indien we niet 4 a 5 keer per seisoen zullen gaan mesten, zal het gras alsmaar minder worden en het mos toenemen Mos kan niet tegen stikstof. Door de eikenbomen wordt ook de grond steeds zuurder en ook dat is prima voor het mos. En ja wat is er mis met mos, he, dat is mooi, mis met mos? Nou eigenlijk niets, het is zomer en winter groen, alleen in een erg droge perioden zal het bruin worden, maar dat doet het gras ook. Veel minder onderhoud en heerlijk zacht! De natuur geeft hier zelf al aan wat de beste oplossing is. Dus laat het mos maar mos.

als je er geen probleem mee hebt, dan is er geen probleem. zo simpel is het.

Wat mij betreft, geen probleem. Mos is ook lekker zacht om op te liggen. Maar ja voor veel mensen "hoort"het niet. Je "moet"gras en gezeemde ramen en vitrage in de plooi.

Verticuteer het gras om het op te lossen. Daarna inzaaien en je krihgt ook zonder kalk n mooi gazon.

Ja, zo dacht ik ook. Maar in de loop der tijd werd het wel bruin en lelijk

Je zegt het al: de buren. Jij mag in jouw tuin laten groeien wat je wilt en mos is inderdaad vaak mooier dan gras. Maar ik heb eens buren gehad die boos riepen dat "al dat onkruid" in mijn tuin, ook uitzaaide in hun {keurige} tuin. Dus ik hoop voor jou dat de buren niet moeilijk doen of dat er iets geregeld kan worden voor een afscheiding tussen de (gras) velden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100