Wat is het probleem van een mosveld i.p.v. een grasveld?

Mijn gras wordt steeds mossiger, mijn tuin ligt onder de eikenbomen en er komt steeds meer mos. Kalk erop zou me een kapitaal kosten (grote tuin). Mos heeft ook voordelen dacht ik zo want het is groen, hoeft minder gesproeid en maakt maaien overbodig. Het stuk gras is geen speelgras maar voor de sier.
Wat is dan eigenlijk het probleem want groen is groen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
5.2K

Het beste antwoord

Bij alles wat we in onze tuin doen, of laten, probeert de natuur het weer te herstellen terug naar de oude situatie.
Een gazon is volkomen onnatuurlijk, we plegen roofbouw op de grond en na een jaar of 5 raakt de grond uitgeput en zal de vegetatie zich verder gaan aanpassen.
Bomen halen ook voedsel uit de grond, vooral de stikstof en dat is nu precies wat het gras erg nodig heeft.
Indien we niet 4 a 5 keer per seisoen zullen gaan mesten, zal het gras alsmaar minder worden en het mos toenemen
Mos kan niet tegen stikstof.
Door de eikenbomen wordt ook de grond steeds zuurder en ook dat is prima voor het mos.
En ja wat is er mis met mos, he, dat is mooi, mis met mos?
Nou eigenlijk niets, het is zomer en winter groen, alleen in een erg droge perioden zal het bruin worden, maar dat doet het gras ook.
Veel minder onderhoud en heerlijk zacht!
De natuur geeft hier zelf al aan wat de beste oplossing is.
Dus laat het mos maar mos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed bedankt, ik was even bang dat jij het gras ging verdedigen maar met dit antwoord ben ik blij.
+je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf heb ik maar een klein stukje gras in de tuin. Het ligt er eigenlijk alleen maar omdat ik het in de zomer zo heerlijk vind om er met blote voeten over heen te lopen of languit op te liggen met een plaid. Maar wat is er zachter dan gras? Juist ja: mos. En je hoeft het nog minder vaak te maaien ook.
Als jij het voldoende sierwaarde vind hebben en geen probleem hebt met het eventuele oordeel van een ander: lekker laten zitten.
(en anders toch gaan verticuleren en mesten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist Annigje, let niet op commentaar van de anderen, leef je eigen leven, dus met mos!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet wel waarom, mooi uitgebreid antwoord, bedankt!

Andere antwoorden (5)

als je er geen probleem mee hebt, dan is er geen probleem. zo simpel is het.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Wat mij betreft, geen probleem. Mos is ook lekker zacht om op te liggen. Maar ja voor veel mensen "hoort"het niet.
Je "moet"gras en gezeemde ramen en vitrage in de plooi.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom kwam deze vraag ook bij mij op, mijn buurman begon erover en toen dacht ik waarom accepteren we geen mosveld.
anneliez
13 jaar geleden
Ja het zijn altijd de buren die het probleem hebben he, (mijn buren ook ;))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb aardige buren hoor maar de buurman was al met kalk bezig geweest en hij zei terloops dat ik dat nu ook moest doen voor ik alleen nog mos had.
Vanzelf zeg ik dan, ja ga ik doen tot mijn man zei maar mos is toch ook groen, het scheelt een hoop gedoe.
Zo had ik het nog niet bekeken en daardoor kwam mijn vraag naar boven.
Verticuteer het gras om het op te lossen. Daarna inzaaien en je krihgt ook zonder kalk n mooi gazon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zo dacht ik ook. Maar in de loop der tijd werd het wel bruin en lelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat zo is kan ik het toch wegharken en misschien weer inzaaien, zonder die dure kalk erop?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn ervaring, even wegharken werkt niet. Er zit een hele netwerk aan fijne worteltjes eronder. Dat zou betekenen met de hand plukken of verticuteren en dan pas inzaaien. Hoe je het went of keert, mooi gras+werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de hand plukken is geen optie. Mijn tuin is 100m. lang en 25m. breed. Dat maakt het kalk erop gooien zo duur ;)"
Je zegt het al: de buren.

Jij mag in jouw tuin laten groeien wat je wilt en mos is inderdaad vaak mooier dan gras.
Maar ik heb eens buren gehad die boos riepen dat "al dat onkruid" in mijn tuin, ook uitzaaide in hun {keurige} tuin.

Dus ik hoop voor jou dat de buren niet moeilijk doen
of dat er iets geregeld kan worden voor een afscheiding tussen de (gras) velden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen zorgen tussen mijn buren rechts en mijn tuin ligt een fruitboomgaard met veel mos, onkruid en wat gras. Tussen mijn buren links en mijn tuin zit een weiland. Aan de achterkant heb ik bos en aan de overkant een maisveld.
Maar alle buren hebben voor hun huis een "keurig"grasveld en daar ga ik dan maar eens van afwijken, verschil moet er zijn hi,hi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
humor!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt Ed, ik vertelde het vandaag aan de buuf en die zegt dat ik het over 6 weken weer verander in gras, we zullen zien!