Mijn vader gooit het frituurvet altijd weg in een gat in de tuin, is dit goed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
16.4K

Het beste antwoord

Niemand betrekt het probleem van vader bij het antwoord. Het probleem is dat je een of meer flessen olie gekocht hebt. De oude moet uit de fritespan, voordat je de nieuwe uit de flessen giet.
Mijn advies: Olie opwarmen to zeg 20-50 graden. Nog even af laten koelen, dat het niet te warm is. Gat in de grond, vuilniszak erin, daarover oude kranten en dan de olie uit de pan gieten. Laten stollen en in de vuilnisbak gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Hangt er van af waar dat gat in uitkomt.
In de grond=fout,
in het riool=fout,
in een afgesloten container kan goed zijn als die later wordt aangeboden aan de gemeentereiniging....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet toevallig het enige goede antwoord: in de gft bak! Dit heb ik nooit geweten, maar dit is nl een vraag als je inburgert in NL!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol, misschien zouden we allemaal maar es zo'n inburgeringscursus moeten volgen :-D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat er velen de inburgering niet behalen.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euhm, bij mijn weten koekt gebruikt frituurvet aardig aan in je gft bak?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
frituren in de gft bak! mmmm!
Maar oud frituurvet in lege sappakken of melkpakken of dergelijke gieten en dan in de gft bak, zegt men.
Bij ons heb je bij de supermarkt een bak waar je frituurvet kan ingooien. Een grote gele container. Ik doe het oude vet in de lege flessen waar het nieuwe vet inzat en gooi het daar in. Dus zeker niet in de tuin!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt, dit is bij ons ook zo, bij de spar supermarkt.
beter voor het milieu he:)
Bij ons in de stad staan op verschillende plekken gele containers. Doe het frituurvet in de oude verpakking van de vorige keer en breng het naar het verzamelpunt. Dat is bij ons de plek waar het plastic, glas en karton worden ingezameld. Het word dan hergebruikt maar weet zo niet direct meer waarvoor.
Niet in de grond doen dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lever gebruikt frituurvet in bij één van de inzamelpunten bij u in de buurt. Gebruikt frituurvet kan worden hergebruikt en dat is goed voor het milieu. Bij steeds meer supermarkten, gemeentewerven en milieustraten staat een (gele) container. Giet het afgekoelde frituurvet terug in de originele verpakking of doe het in een petfles of melkpak en maak deze dicht. Gooi het gebruikte frituurvet met verpakking en al in de (gele) container.
Het ingeleverde frituurvet wordt gerecycled tot onder meer biobrandstof.

Door het inleveren van gebruikt frituurvet bespaart u het milieu op twee manieren:

•Het gebruikte frituurvet wordt hergebruikt als bijvoorbeeld biobrandstof.
•Het gebruikte frituurvet wordt niet weggegooid in het riool waar het verstoppingen kan veroorzaken en schade kan opleveren.

Dus niet in een gat in de grond gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rare min, want uitgebreid citaat plus bron, prima antwoord lijkt me.
Afgewerkt frituurvet mag tegenwoordig absoluut niet meer in de grond gedumpt worden. Dit is een milieudelict en het is strafbaar. Het afgewerkte frituurvet kun je gratis inleveren bij de milieustraat in de gemeente of het kan ingeleverd worden bij de chemocar die (neem ik aan) eens in de drie maanden langs komt. Is dit alles niet het geval in uw gemeente dan kunt u het kosteloos afgeven bij de gemeentewerf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat kan je beter niet doen. Het is goed om te weten dat u uw oude vet of olie kunt inleveren bij een groot aantal inleverpunten van Bio-d. Uw oude vet of olie wordt gebruikt om biodiesel van te maken. Bovendien voorkomt u dat uw oude vet in uw afval terechtkomt. Doet uw supermarkt nog niet mee dan kunt u hen vragen om zich direct aan te melden. Helaas zijn er nog weinig tot geen inleverpunten in de Noordelijk en Zuidelijke provincies.

Uit gebruikte frituurvetten en frituuroliën kunnen grondstoffen teruggewonnen worden voor nuttige toepassingen zoals biobrandstof (biodiesel). Hierdoor komen er minder schadelijke stoffen in het milieu. 'Hergebruik Frituurvet' heeft op strategische punten in Nederland inzamelcontainers staan waar u gebruikte frituurvet of frituurolie in kan deponeren.

Voor België zijn er in elke grote gemeente of stad containerparken of inzamelpunten voor afval. Daar kan je met je oude frituurvet of olie terecht.

Zo vang je de gebruikte frituurolie, fondueolie of het gebruikte frituurvet op voor recyclage:
Neem een geschikte fles; daarbij gebruikt u best de oorspronkelijke verpakking of een ander type plastieken fles. De gebruikte frituurolie of fondueolie laat u volledig afkoelen alvorens ze met behulp van een trechter in de fles te gieten. Het gebruikt frituurvet laat u afkoelen tot minder dan 40° en giet u vervolgens met behulp van een trechter in de fles. Het gebruikt frituurvet kan u tevens kort uitsmelten en opvangen in een doos of andere verpakking. (deze inzamelmethode is beter voor de verwerking van de gebruikte frituurvetten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bewaar het tot het winter wordt, de koolmeesjes en roodbostjes en andere vogeltjes zullen er dankbaar gebruik van maken als het gestold is en opgehangen aan een tak of op een voederplank.

Toegevoegd na 3 minuten:
het moet wel vet ,zijn geen olie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
sorry, hier min ik voor.
in dat vet zijn allemaal zoute en gekruide dingen gefrituurd.
dat vet is dus beslist niet geschikt om verbollen van te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom bij ons eens kijken in het voorjaar als de winter voorbij is, ook vogels hebben zout nodig. Normaal vinden ze dit voldoende in de natuur. Dacht je nou werkelijk dat alles wat in gekochte vetbollen zit koosjer is. Neem van mij aan dat ook hiermee geknoeit wordt. Afval kost n.l minder dan kwaliteitspul. En over dit minnetje gesproken, dit had ik ingeschat.
Je moet de fles waar het uit komt bewaren, en als het vet oud is, en je gaat het vervangen.. dan moet je het oude vet terug doen in de fles, en daarna naar een frituurvet-verzamelpunt brengen, dit zijn gele container, en staan vaak bij winkels.. bij ons in het dorp in ieder geval wel!