Wat is dit woekerende onkruid in mijn gazon en hoe kom ik er van af?

In het voorjaar bloeit het met paarse bloemetjes en het gaat als een razende door mijn gazon, nieuwe uitlopers nestelen zich om de 15 cm met wortels vast in de grond. Ben ieder jaar dagen bezig om het in te perken, maar het wordt steeds moeilijker. Het is niet te doen om dit met de hand bij te houden.
Op de foto lijken de blaadjes wat dof, maar in werkelijkheid is dit donkergroen glimmend. De blaadjes zijn tot 5 cm in doorsnede.
Onkruidverwijderaars helpen niet. Ik heb er verschillende gebruikt, maar kan alleen degene gebruiken die het gras in mijn gazon niet aantasten.

Wat is dit voor onkruid? Hoe kom ik er van af?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
14.6K
burgos
11 jaar geleden
1 goeden raad,laat het over je heen komen.
Haal het zo veel mogelijk met de hand weg,
er is verder weinig aan te doen.
Berust er maar in je ben allang niet de enige met
dat rottige onkruid.
Sterkte.

Het beste antwoord

Dit is idd hondsdraf (Glechoma hederacea).
Best een mooi (geneeskrachtig) plantje hoor, maar als u er hinder van heeft snap ik wel dat u er van af wilt. Hondsdraf vermeerderd zich o.a. doordat op de liggende plantenstengels 'knoopjes' nieuwe worteltjes en weer behoorlijk snel nieuwe plantuitlopertjes vormen. De bloeiende stengels staan rechtop en hebben geen knopen. Het plantje houdt van (licht)beschaduwde locaties en een relatief vochtige bodem, hoewel ze op drogere grond ook gedijen.

Hondsdraf houdt van voedselrijke grond, dus misschien doet de plant het zo goed omdat u mogelijk uw gazon te veel bemest. Als u uw gazon ook te regelmatig verticuleert (gaatjes er in aanbrengen om te beluchten) wordt dit aantrekkelijker voor hondsdraf om zich er te settelen. Bemesten, bekalken en verticuleren hoeft maar twee keer per jaar.
Wat u zou kunnen doen is indien mogelijk meer zonlicht toelaten op het gazon door snoei en eventueel minder (intensief) bemesten/verticuleren.
Het gras kort en droog houden, hierdoor wordt de hondsdraf meer belemmerd in het vormen van nieuwe uitlopers.
's Winters de kleinere plantjes uitsteken, ze groeien vrij oppervlakkig op de bodem. Ze zijn winterhard, dus hebben nog steeds blad en zijn dus goed te lokaliseren. Vanwege de winter zijn ze ook nog niet actief aan het uitlopen.

Mocht u een plekje in de tuin hebben met hardnekkige mosgroei, dan kunt u de mos verwijderen en hondsdraf daar als bodembedekker planten, hetgeen het mos weg houdt. En bij brandneteljeuk helpen de hondsdrafblaadjes door ze op de jeukplek stuk te wrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor de tips. Hier kan ik wat mee.

Andere antwoorden (2)

Hondsdraf. Mooi he?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi? Mwah, niet in m'n gazon... Weet je toevallig een gerichte onkruidbestrijder tegen Hondsdraf?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben een grasveldhater, dus geen tips van mij. Laat je gazon sterven en maak er een hondsdraf-madeliefjes-paardenbloemenveldje van. Dat gaan een stuk meer richting de vegetatie die van nature op jouw grondje zou staan. Oogverblindend mooi, dat geel/paars/wit ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, waar 99% van de mensheid van hun 'tuin' een betonmassa maakt, heb ik een mooie natuurlijke aangelegde tuin van 700 m2, met vele wilde planten, bloemen en bomen. Alles mag er groeien.
Het enige wat ik vraag is een stukje grasveld zonder hondsdraf... maar dat mag schijnbaar niet van de zgn. 'natuurliefhebbers'. Het is ook nooit goed.
Hoi.

Mhh Onkruiden bestaan niet. Net als er geen onmens bestaat. Je praat over een ongewenst kruid.

Hoe dit kruid uit uw gazon te krijgen?
Zoals u al vermelde zijn er maar beperkte bestrijdingsmiddelen met het gewenste doel.
Daarom; loop u eens vaker over uw gazon. Met een vorkje krabt u dit kruid los en verwijderen. Bij grote plekken gooit u een handje graszaad na het verwijderen. U zult merken, hoe meer u contact maakt met uw gazon, hoe minder van dit kruid ontstaat.