welke varens zijn echt winterhard (en blijven ook zichtbaar in de winter)?

Ik heb al jaren een pracht van een varen, maar helaas heeft hij deze winter niet overleefd. is er een soort varen die sterker is tegen vorst e.d.?
en zo ja, waar vind ik die dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij knipten onze varens aan het eind van de herfst, bijna tot de grond af, ieder voorjaar kwamen ze dan prachtig terug, ik denk dat geen enkele varen mooi groen blijft in de winter.

Antwoorden (2)

Ik zou eerst eens afwachten tot een eind in de lente. Ik heb 'gewone' wijfjesvarens (tot ongeveer 75 cm hoog), die bleven zoals altijd lang groen, werden toen bruiner door de vorst, gingen slap liggen door de sneeuw. Maar in eerdere jaren hebben ze -20 overleefd, dus ik vermoed dat er gewoon weer gaat gebeuren wat al jaren gebeurt: ineens zie je onder het dode blad bruine knobbels verschijnen, en ineens ontrollen zich nieuwe bladeren (als het zover is, kun je de oude bladeren afknippen - ik leg ze dan om de varens heen zodat ze feitelijk zichzelf een beetje bemesten).
Koningsvarens zijn winterhard (worden wel 2 meter); mannetjesvarens ook (ook 75 cm maar neigt tot woekeren).
Echte groenblijvende varens: tongvaren (ongeveerd blad), ijzervaren, eikvaren, zachte naaldvaren.
Staat een varen erg nat, dan is hij meestal ook gevoeliger voor vorst. Ook wind kan 'm de das omdoen. Maar in goede grond, die doorlatend is, en niet pal in noroden- of oostenwind, moet het toch goed gaan.

Meer info: http://www.neerlandstuin.nl/plantenb/varen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
burgos
11 jaar geleden
plus en een pluim.
Wij hebben mooie varens staan, die redelijk groen blijven.
Die hebben wij gekocht bij Jacob butget plant.
Kijk maar eens even op hun site.
burgos