Hoe kun je het beste op dit moment een gat in de grond graven van circa 1 bij 1 meter?

Na bijna tien jaar heeft mijn geliefde huisdier (een klein konijntje) vannacht zijn laatste adem uitgeblazen.
We willen hem graag in de tuin begraven, maar de grond is vrij hard i.v.m. de vorst.
Wat is de beste manier om zo'n gat te graven (liever geen antwoorden als: graafmachine, want dat zit er niet in, ook liever geen antwoorden over of er überhaupt wel huisdieren in een tuin begraven mogen worden, dat zit wel goed bij ons).

Toegevoegd na 8 minuten:
De vraag is eigenlijk vooral: Is er een manier om de grond iets zachter te krijgen om zo makkelijker met de spa de grond in te komen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
9.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vermeld je het wel als je je huid verkoop? Dan voorkomt narigheid als de kleine van de bewoners gaat graven.... Toegevoegd na 3 minuten:
huid = huis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterkte C4th!

Het beste antwoord

Je bent waarschijnlijk heel goed voor het konijntje geweest, want tien jaar is voor zo'n beestje een hele leeftijd. Je zal hem missen.

Met die vorst in de grond valt het erg mee. Als je ziet hoe makkelijk de honden in het bos nu diepe gaten graven, denk ik, dat je maar door een heel dun laagje vorst-grond hoeft te steken. Als je een diepte van 60 cm aanhoudt, zal de vos hem niet opgraven. Doe hem in een dunnen katoenen doek als je hem in de aarde legt. Zolang de aarde niet is ingeklonken, kan je eventueel een stukje kippengaas bovenop leggen, zodat graafgrage dieren meteen ophouden met hun gespit. Op het kippengaas leg je dan een dunne laag aarde, dat is genoeg tegen roof.

Sterkte bij het afscheid.
Ivana
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank aan alle antwoorders en ook aan de steunbetuigingen. Ik weet dat een extreem hoge leeftijd voor een konijn is en dat ik daar dankbaar voor moet zijn, maar dat wil niet zeggen dat dat het afscheid veel makkelijker maakt. Ik heb iedereen een plusje gegeven voor de moeite, maar vind het antwoord van Ivana het beste. Ze had gelijk, de vorst in de grond viel erg mee. Het duurde niet lang voor we een groot gat hadden. We hebben hem keurig in een doek en in een kistje gelegd. Zo gauw het voorjaar wordt komt er een echt "tuintje op zijn buik". Tja en missen... dat zeker, het was al jaren het eerste levende wezen dat ik elke dag zag...

Andere antwoorden (9)

Met een spa en eventueel een pikhauweel of even door de vorstlaag heen te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch maar even met de spa de grond in, maar wat een enorm konijn moet dat zijn als je een gat van 1x1 mtr wilt graven? Wij hebben ook enkele cavia's in de tuin begraven en bovenop de aarde een kei(tje) die we door kinderen uit de buurt hebben laten beschilderen (we hebben zelf geen kinderen). Na een jaar is het zodanig verteerd dat je niet bang hoeft te zijn het konijn aan te treffen bij het schoffelen van de tuin.

Maar 1x1 meter.....daar zou ik nog eens goed over nadenken.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 bij 1 meter is inderdaad vrij groot.
Eén meter diep willen we eigenlijk wel doen. We wonen in het bos en ik zit er niet om te springen dat kleine Joris opgegraven gaat worden door een vos.
paulus811
14 jaar geleden
Dat is wel een goed punt ja. Wellicht kun je een grondboor lenen en daarmee enkele gaten naast elkaar uitsteken. Je komt dan makkelijk een meter diep, want de diepte lijkt er meer toe te doen dan de breedte. Een grondboor wordt normaal gesproken gebruikt om palen voor een hek te plaatsen en kun je voor niets of heel weinig bij een tuincentrum lenen. Sterkte met het verlies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor de grondboor!
1x1 m is wel heel groot. 1m diep vanwege de vossen klinkt goed.
Zou het helpen als je een emmer (of twee) heet water over de plek gooit waar je wilt gaan graven?
Het lijkt me dat dan de vorst er wel uit is. Want het is niet zo koud meer geweest de laatste nachten. Een paar weken geleden zou het moeilijker zijn geweest.
Wat zielig trouwens, zo'n konijn is toch een lief beestje en 10 jaar gezelschap is best lang. al wel even wennen zijn.

Toegevoegd na 25 seconden:
al = Zal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft vannacht bij ons nog gevroren, dus ben bang dat de vorst er nog niet uit is.
Heet water zal misschien inderdaad een idee zijn. Ja, zal inderdaad even wennen zijn. Ach, hij heeft een goed en lang leven gehad, wat niet inhoudt dat ik nu niet met waterige oogjes zit te typen.
wat rottig c4th, gecondoleerd!
ik zou zelf het konijntje in de vriezer leggen, tot de vorst uit de grond is.
ik ben bang dat het nu geen doen is om een mooi gat te graven.
Rieneke1
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ik ben eraan gewend een vriezer vol dode dieren te hebben, op de ambu.
ik zoek daar vaak een dier in op, als de vermoedelijke eigenaar komt kijken.
sta er niet zo bij stil dat anderen dat misschien wat luguber vinden, sorry!
Ivana
14 jaar geleden
Ik begrijp je spagaat Rieneke. Niet idereen werkt bij de ambulance. ;) Bij echte diepe vorst in de grond zou dit ook de goede methode zijn. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij leggen overleden dieren ook tijdelijk in de vriezer, bijvoorbeeld als nog niet iedereen afscheid heeft kunnen nemen. Is toch de meest frisse (...) plaats dat ie niet gaat stinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die min is ook niet van mij Rieneke, maar persoonlijk moet ik er niet aan denken om elke keer als ik iets uit de vriezer haal Joris daar weer te zien liggen.
Ik heb je een plusje ter compensatie gegeven.
Als je een vuurkorf hebt, zou je deze flink kunnen opstoken. Na ongeveer een uurtje is de grond eronder 100% dooi. Sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een klein konijntje? en toch een gat van 1 bij 1 meter? Je vermeldt de diepte niet!
Als dit een serieuze vraag is,dan zou ik je aanraden een vuurtje te stoken op de toekomstige rustplaats van de overledene. De aarde zal dan wat beter te bewerken ziin en ik vermoed,dat de vorst niet zo diep zit,dat je er daarna moeite mee zult hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Peter, helaas is het een serieuze vraag.
Ik heb in een eerdere reactie bij Paulus al aangegeven dat 1 bij 1 misschien (zeker) wat overdreven is, eigenlijk moet het voornamelijk circa 1 meter diep zijn. Ik woon namelijk in een bos en zou het niet fijn vinden als kleine Joris wordt opgegraven door een vos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry,misschien heb je dan toch iets aan het 2e gedeelte van mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat tweede deel heb ik wel wat aan. Dank
Gecondoleerd!

Weet echter wel dat het wettelijk verboden is om een overleden huisdier in je tuin te begraven.

Voor het graven van een gat in harde grond in ieder geval werken met een spade in plaats van met een bats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.degrotecavia.nl/afscheid.html#een Oke, gaat over cavia's, maar ook in dit geval betreft het een gezelschapsdier van minder dan 10 kilo.
En daarnaast hebben we zo'n grote (bos)tuin, dat, mocht dit huis al eens verkocht worden, de kans erg klein is dat er net op die plek gegraven gaat worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat het in sommige gemeentes wel mag en in andere niet, wist ik al. Bedankt voor je link. Erg duidelijk. bij ons zit er alleen maar rivierklei in de bodem, met een dun laagje bemeste tuingrond erbovenop, dat ikzelf gekocht heb. Ook staat het grondwater erg hoog, in het najaar soms bovengronds....
Ik zal onze dieren dus maar niet begraven in eigen tuin.
Ik vermoedt dat het beestje inmiddels al begraven is,maar het is het bovenste laagje aarde wat hard is,daaronder is de grond zacht.
Sla de grond waar je wilt spitten goed in met een grote hamer of zo en je graaft zo een gat...
Sterkte met het verlies!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, morgenvroeg gaan we hem ter aarde bestellen.
Ik neem alle tips die hierboven genoemd zijn mee en kijk wat het beste werkt.
Bedankt voor je antwoord in ieder geval.
De vorst is nu wel een beetje weg dus ik zal zeggen doe je konijntje onder een struik .Eerst rond los steken dan de stuik er uit wippen dan kan je iets verder graven om een mooi graf te maken en 1 meter hoeft niet dan als je hem toe gedekt hebt dan zet je de struik weer terug .Onder mijn rozen strijk licht mijn grijsrood staart ,onder 2 rododenderons 2 van mijn honden ,waarvan 1 een bullmastief .Je hebt gelijk een mooi gedenk plant in dit geval groeten henk