Wat doe ik met mijn uitgebloeide lelie? (Zie foto)

Deze kamerplant heb ik nu twee weken. Uitgebloeid. Maar is dit een meerjarige plant? Of is hij nu 'op'?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
17.7K

Antwoorden (3)

Als de lelie is uitgebloeid, kunt u de bloemen eruit knippen en de plant in uw tuin poten zonder de pot. Als u ze regelmatig water geeft zal de plant groen blijven tot het einde van de zomer, begin van de herfst. Na de winter zullen de planten opnieuw opkomen aan het begin van de zomer (juni, juli). Een lelie bloeit slechts 1 keer per jaar.

www.lilylooks.nl/pages/display/154##4
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is nu geen einde van de zomer of begin van de herfst, nee, het is nu bijna winter, dus gaat je advies niet meer op.
Een lelie heeft een meerjarige bol.
Door te bloeien verzwakt de bol heel erg, maar na de bloei kan de bol weer herstellen.
Echter het is nu al bijna winter, dus kan de bol buiten niet meer herstellen, met als gevolg dat de bol erg zwak zal blijven en volgend jaar bijna zeker niet of nauwelijks zal bloeien.
Deze bloeiende planten moet je zien als een bos snijbloemen en na de bloei gewoon weggooien.
Zou het nu zomer zijn, dan maakte hij nog een kans in je tuin om voldoende te herstellen voor het volgend seizoen, maar nu is dat veel te laat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou de lelie, nadat je de uitgebloeide bloemen hebt afgeknipt, eerst goed vertroetelen zodat hij weer wat reserve op kan bouwen.
Zet de plant in een koel vertrek voor een goede maand of zo, en geef een paar keer een beetje voeding.
Laat de plant daarna rustig afsterven.
In het voorjaar verpotten in een grotere pot met verse aarde, en weer water gaan geven. Desgewenst kan je hem later in het voorjaar in je tuin zetten.
Succes!
Rieneke1