bij het tuincentrum verkopen ze traytjes met kleine kweekbakjes die je met potje en al in een grotere pot kan verpotten.
het bakje vergaat zonder schade.
Rieneke1
11 jaar geleden
Als je in de supermarkt vlees koopt,dan kan je die bakken gebruiken om te zaaien.
Zelf gebruik ik dit altijd voor mijn plantjes.
burgos
11 jaar geleden
Jiffy kweekbakjes zijn bij tuin(web-)winkels te koop. Maar ook bij de betere bouwmarkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja kan ook toiletrollen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij Dekatuin zijn ze deze week in de aanbieding, bij ons (omgeving Haarlem)kosten ze nu €4.95 en je krijgt dan 72 stuks.

Je kunt ze echter nog goedkoper krijgen door ze van krantenrepen te maken.
Knip repen van een krant van ong. 10 cm. breed. Rol deze voor 2/3 om een haarlakbusje (of deoverstuiver, schuimversteviger) het gaat erom dat ze aan de onderkant een beetje hol zijn.
Laat ong. 1/3 uitsteken en dit uiteinde vouw je naar binnen.
schuif het rolletje er dan voorzichtig vanaf. Vullen met aarde, zaadjes erin en klaar.
Zijn de plantjes groot genoeg dan zet je ze met het krantenbakje in de grond.
Het papier vergaat gewoon na verloop van tijd.
Op deze site zie je een voorbeeld;
http://gewoonlieke.blogspot.nl/2011/02/zelf-kweekbakjes-maken.html

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb zelf een groentetuintje en kreeg deze tip ooit van een tuinier, toen in het begin van mijn tuintje de worteltjes vraat vertoonden. "Moet je krantenpapier nemen, want ze houden niet van die inkt", zei hij. Heb me het advies ter harte genomen en sindsdien heb ik perfecte worteltjes maar ook andere groentjes blijven gaaf.
Ik nam altijd kartonnen eierdozen. Ging ook altijd goed, maar maak ze nu zelf van kranten.
amc