Zijn er zaadjes, knollen of bollen die een kiemtijd hebben van 6 maanden (binnenshuis)? En hoe wat is de naam van deze plant? (bijv. lavendel)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat is de vraag?

Antwoorden (1)

Er zijn er heel veel, want bedenk maar: veel planten laten hun zaadjes nu vallen, en die kiemen pas in de lente.
Veel zaad heeft een koudeperiode nodig om te kunnen ontkiemen, dat kun je in huis nabootsen (stratificeren heet dat) door te zaaien in een bakje dat je in de koelkast zet - maar dan kun je dat bakje net zo goed buiten zetten.
Sommige knollen kun je laten overwinteren in zand.
Veel bollen kun je nu bijna planten, dan komen ze in de lente op, dat is ook een half jaar.
Wil je dat binnenshuis nabootsen, dan zul je een pot met bollen echt op de koelste plek in huis moeten neerzetten, zodat ze een 'winter' krijgen.