Hoe stop je een klimplant?

Ik heb een paar betonnen kolommen van ca 10m hoog die ik graag wil versieren middels een dichtgroeiende klimplant. Echter ik wil dat de plant alleen tegen de kolom aan blijft en niet het hele huis overwoekert. Ook lijkt het me geen goed idee om iedere keer met een ladder van 10 m de plant te moeten snoeien om overwoekering tegen te gaan. Is hier een simpele oplossing voor te bedenken? Welke klimplant zou je aanraden?

Toegevoegd na 19 uur:
Ik woon in de tropen. Wij kennen dus geen winters en ja, het zou fijn zijn als de plant altijd de kleur bleef die hij bedoeld was te zijn :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wil je een klimplant die ook in de winter groen is of maakt dat niet uit?

Antwoorden (2)

Als de klimplant boven aan de kolom is zou ik onder de klimplant doorknippen. Aan de bovenkant groeit hij niet meer verder en onder begint hij opnieuw. Hij groeit dan weer naar boven toe en alles blijft of wordt weer groen. Je blijft dit herhalen, totdat de plant uitgeput is en dan probeer je het met een nieuwe plant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer je op zoek bent naar een wintergroene klimplant, dan kom je al snel terecht bij de hedera (klimop). Deze klimplant zul je wel twee keer per jaar moeten snoeien. Voor meer informatie kun je terecht op www.wanneer-snoeien.nl!