Waar kan ik grote stenen vinden?

Waar komen de stenen vandaan die te koop zijn bij een tuincentrum? Kan ik in Nederland ergens grote stenen vinden (ongeveer de grootte van een appel)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
12K

Het beste antwoord

Overal ten noorden van de lijn Haarlem - Utrecht - Nijmegen kun je keien vinden die door het landijs mee naar Nederland gesleept zijn in de laatste ijstijd. Ze liggen niet overal aan het oppervlak want op veel plaatsen is er veen of klei overheen afgezet. In bijgaande link vind je ook kaartjes van waar het keileem aan het oppervlak ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De stenen uit een tuincentrum worden vaak geïmporteerd.

Wat grotere stenen kan je vinden in Nederland als je wat meer in zuidelijk limburg zoekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedoel je zwerfkeien voor bijvoorbeeld langs de vijverrand? Dan zou je eens op marktplaats of een vergelijkbare site moeten zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zwerfkeien maar ik wil ze graag zelf zoeken in de natuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelf zwerven...
In Drenthe & limburg kan je wel stenen vinden. Echter, vaak zijn de stenen die je in winkels ziet afkomstig uit bv zandafgravingen en liggen dieper dan aan het oppervlak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
langs de rijn zie ik ook vaak stenen liggen , ik heb er zelf ook wel wat mee naar huis genomen maar alleen is de kleur dan wat grijzig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon in Limburg en langs de Maas liggen veel van deze stenen. De oevers zijn ermee bezaaid. Geen probleem dus om er hier aan te komen. Ik weet niet of ze elders in het land ook langs rivieren liggen. Ik zou daar eens gaan kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de dijken mag je ook niet zomaar afgraven
de keien die bij mijn ouders in de tuin liggen zijn veldkeien en komen uit duitsland uit de steengroeve.
Langs rivieren daar heb je ook veel stenen of keien liggen.
We zijn in frankrijk geweest de naam van die rivier is me even ontschoten en daar lagen zulke keien volop. (soms baal ik ervan dat ik geen steen van daar heb mee genomen)