Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je een Bolcatalpa snoeit in januari, overleeft hij het dan?

Ik heb mijn bolcatalpa gesnoeid afgelopen week (januari) maar nu lees ik net dat hij liever in het voorjaar geknot word. Gaat mijn Catalpa nu absoluut dood of krijg hij alleen even opdonder?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
834
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo, Joophy,
Je kunt de bolcatalpa gerust nu snoeien de weers omstandigheden zijn hier prima voor. De sapstroom staat nl. nog stil bij deze bomen. Hetzelfde geld trouwens voor druiven/wilgen/accacia/notebomen en berken. Het voorjaar is juist verkeerd om te snoeien bij deze soorten omdat ze dan juist 'doodbloeden' omdat dan de sapstroom weer volop aan de gang is.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hij zal het uitstekend overleven!
Wel moet je in het voorjaar heel lang wachten voordat hij gaat uitlopen.
Bij het snoeien in het voorjaar, duurt het nog veel langer.
In de praktijk worden de meeste Catalpa's in de winter gesnoeid, zonder enige schade.

Toegevoegd na 1 dag:
In zeer koude winters, met veel wind en felle zon, willen Catalpa's nog wel eens een flink stuk invriezen, vooral jonge bomen.
Mogelijk komt daar het advies vandaan, beter in het voorjaar te snoeien.
In de praktijk ben ik schade na het snoeien in de winter nog nooit tegen gekomen, maar het lijkt me niet onmogelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal goed, ik ben weer gerust gesteld!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding