Waar en hoe groeien pinda's?

Groeien ze onder de grond of groeien ze aan een struik of boom.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
26.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pinda's kunnen ook in ons land groeien in de tuin, of in potten in de kamer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook leuk om zelf pinda's te kweken om het groeiproces te zien! Neem dan wel ongebrande pinda's (anders zijn ze natuurlijk dood).

Antwoorden (3)

Pinda's groeien onder de grond!
Dat gaat op een hele aparte manier!
Eerst wordt het een plantje van ongeveer 40 cm hoog.
Dan komen er hel veel bloemetjes aan
Het zijn kleine gele bloemetjes, uiteindelijk groeien die bloemetjes eer naar beneden terug de grond in.
In de grond groeit er een "vruchtje" aan dat de de pindadop is, de pinda's gaan daarin groeien.
Het duurt wel een paar maanden voordat de pinda's helemaal volgroeid zijn.
Als de pinda's volgroeid zijn gaat de plant dood, dan kun je de pinda's oogsten.
Pinda's groeien echt in warme vochtige landen zoals brazilië, india of china.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De pinda is eigenlijk geen officiële noot maar een peulvrucht en groeit niet boven maar onder de grond. De pinda groeit het beste op een wat droge losse zandgronden met een lage zuurgraad, dit omdat de vruchten erg vatbaar zijn voor vochtschimmels en zuren. Wanneer de plant bloeit komen er meerdere bloemen in welke nadat ze zijn verwelkt ombuigen tot aan de grond waar ze zich zelf en hun zaadjes inboren, na 4 tot 5 maanden zijn de zaadjes rijp en is de pinda ontstaan. Op veel plaatsen in de wereld worden pinda's verbouwd waardoor het soort en de kwaliteit sterk uiteen lopen van de verschillende soorten. Een aantal hiervan zijn; de Virginia welke vooral uit Amerika, China, Israël en Egypte komt, de Natal uit (Zuid-)Afrika en de zoetige Valencia's uit Spanje.
De wilde pindaplant was al 3000-2000 jaar voor Christus in de Andes bekend. Onze pinda stamt waarschijnlijk uit Brazilie en werd in 1547 voor het eerst door de Spanjaard Oviedo beschreven. In 1600 kwam de plant via de slavenhandel naar Afrika en later ook naar Indonesie. Pas in de 19e eeuw kreeg de 'aardnoot' in Europa enige betekenis. Tegenwoordig wordt de pinda in India, China, in het zuiden van de USA, west-Afrika en Zuid-Amerika verbouwd.
Bron: Mini informatie ; reeks N11, nr. N165

(TP)

Toegevoegd na 12 minuten:
Op de laatste 2 bronnen vind je o.a. afbeeldingen van de groeiwijze van de pindaplant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De pinda (Arachis hypogaea), ook: aardnoot, grondnoot, olienoot of apennoot is ondanks die naam geen noot in botanische zin, maar de vrucht van een tot de vlinderbloemenfamilie (Leguminosae oftewel Fabaceae) behorende plant. Zoals bij andere planten bevindt de bloem zich bovengronds, en daaruit ontwikkelt zich na bevruchting een peul met meestal twee zaden. Daarna ondergaat de vrucht een bijzondere ontwikkeling: de stengel waaraan de peul groeit wordt langer en boort zich in de grond. Onder de grond rijpt de vrucht en gaat vervolgens, onder natuurlijke omstandigheden, over tot ontkieming.