[Hoe] kan je grote hoeveelheden bladafval het beste composteren?

Voor het huis hebben we 3 lindes van begin vorige eeuw staan. en hoewel de stad natuurlijk het blad zou moeten ruimen, vallen we niet echt in hun dagelijkse rondes. Met als gevolg: 20cm blad op straat.

Hoe kan ik dit het beste verwerken? Ik wil wel composteren, maar 15 kuub blad (wat reduceerd tot een kuub of 2 als je het een possje op elkaar legt, gok ik) is wellicht niet zo composteerbaar als het lijkt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

Graaf een groot gat ergens in je tuin tussen de heesters.
Vul dat met blad.
Het zal nu heel snel verteren en inzakken, daarna kan je meer blad toevoegen, na enkele jaren zakt de grond niet meer en kan je er varens of Rhododendrons in planten.

Of de kuil leeg maken en de compost gebruiken in je tuin.
Ook kan je het blad in een dikke laag tussen de heesters gooien ergens achter in je tuin.

Of je slaat palen in de grond, timmer er gaas aan (1 m. hoog), laat wel de voorkant open dan kan je er zo met de kruiwagen in, na 1 jaar is het compost en kan je het in de tuin verwerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het is Ed Dijst. Waarom?
Je heb heb een kuub gaas en je hebt 15 kuub blad?????
het verteren duurt wel even hoor, je kan er compostversneller op gooien, maar dan nog is een kuub veel te weinig.

Andere antwoorden (1)

Ik heb er geen antwoord op maar vond wel tips voor een snelle afbraak.