Komen er aan jonge scheutjes van een dahlia ook gelijken knollen?

De vraag zegt het al, komen er aan jonge scheutjes van een dahlia ook gelijk knollen, die je na de bloei uit de grond kunt halen en laten overwinteren. En kun je daar dan ook weer scheutjes vanaf halen?
Of heeft het jonge scheutje na de bloei nog geen knol, en alleen maar wortels?
Als het jonge scheutje alleen nog maar wortels heeft, hoe moet ik die dan laten overwinteren? Moet ik die op de zelfde manier later overwinteren als je ook bij knollen doet?
Met jonge scheutjes bedoel ik de scheutjes die je dat jaar van de knol hebt afgehaald, en deze hebt groot gekweekt, en hebt laten bloeien en groeien.
Bloeit een scheutje eigenlijk ook wel gelijk in het zelfde jaar dat je hem er vanaf hebt gehaald?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

Als de knollen van dahlia's in de grond zitten en in het late voorjaar uitkomen dan krijgt de dahlia verschillende bloemen in de zomer. Als de dahlia uitgebloeid is in de herfst moeten de knollen gerooid worden en naar gelang het aantal knollen kunnen er dan wel knollen vanaf gescheurd worden die in het volgende voorjaar, mits de knollen vorstvrij worden opgeslagen, weer nieuwe planten worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Dahlia knol, heeft een voorraadje reserve voedsel om de winter te kunnen overleven.
Aan de bovenkant van de knol, bevinden zich slapende knoppen.
Deze kunnen in het voorjaar gaan uitlopen en stengeltjes vormen.
Deze nieuwe scheutjes, kan je er voorzichtig afbreken en daarna stekken.
Dit gaat zeer makkelijk!
Vrijwel ieder stekje vormt wortels en een nieuwe plant.
Dit stekje, groeit de zelfde zomer uit tot een grote plant met bloemen.
Aan het einde van de zomer, begin herfst, zal deze plant in de grond een knol gaan vormen, die je weer kan rooien en vorstvrij bewaren tot het jaar er op.