hoe komt het dat de vruchten van een kiwiplant op dit ogenblik naar zure wijn smaken, ook al hangen deze nog aan de struiken ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
bamibal
13 jaar geleden
Lijkt me trouwens wel een grappig gezicht, hoe jij de kiwi's proeft terwijl ze nog aan de struik hangen.

Antwoorden (2)

Normaliter is het zo dat de suikers in een rijpe vrucht voor de mens niet te ruiken zijn. Er zitten wel geurstoffen aan een vrucht, die de type lucht van een rijpe vrucht geven. Pas als de suikers.door vergisting omgevormd worden, bijvoorbeeld tot alcohol, komt er een extra geurtje aan. Alcohol kan daarna nog verder worden omgezet in zuren, waaronder azijn. Ik denk dat je kiwis daarom feitelijk overrijp zijn geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kiwi vruchten zijn nu bevroren geweest, daar kunnen ze niet tegen en de vruchten zijn nu "dood"
De vrucht gaat nu rotten en de aanwezige suikers zijn gaan gisten en worden omgezet in o. a. alcohol.
Kiwi's moeten geplukt worden voor de nachtvorsten komen, meestal rondom half november.
Hierna op een vorstvrije plaats bewaren waar ze kunnen rijpen, hoe warmer, hoe sneller rijp.

Toegevoegd na 3 minuten:
jam kan je pas maken van rijpen of halfrijpe vruchten en nooit van onrijpe vruchten, die gaan later als jam alsnog gisten.