Hoe kan ik klimop, die op de grond van de buur groeit, het best verwijderen, zonder de klimop van mijn haag te vernietigen ?

Aan de andere kant van mijn haag (is landbouwgrond) groeit mijn klimop zo'n 2 m breed op de grond. Hoe kan ik dat het beste verwijderen (zo makkelijk mogelijk) zonder de klimop op mijn haag te vernietigen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (1)

Bijna altijd, gaat een klimop de eerste jaren alleen maar omhoog, dus klimmen.
Als die ruimte volledig is dichtgegroeid, gaat de klimop op avontuur en gaat zoeken naar andere nog lege plaatsen.
Dat doet hij, door niet langer meer klim takken te maken, maar kruiptakken.
Hij gaat dus over de grond op zoek naar plaatsen waar hij weer omhoog kan klimmen.
Trek een kruipende tak los van de grond en volg hem richting je haag, knip hem daar af.
Zo kan je vrijwel alle takken volgen totaan je haag en ze daar afknippen.
Een enkele keer zal je ook wel een klimmende tak afknippen, maar dat zie je van zelf wel over enkele maanden.
Neem er je tijd voor met dit klusje en je zult zien, dat het best wel mee valt.
Ga nooit als een wilde trekken aan de takken, dan gaat het fout.