Hoe verwijder ik de lage stronk van een flinke omgezaagde boom die zo'n 20 cm boven de grond uitsteekt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.7K

Antwoorden (4)

Als je verder geen bijzonder gereedschap hebt wat hier voor bedoeld is,dan is het een kwestie van je eigen moe maken en uitgraven,een andere optie is een "heling" in je tuin waardoor de stronk er onder komt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het zelf wilt doen, dan kun je deze uitgraven. De wortels hak je met de schop of anders een bijl door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wordt normaliter met een speciale frees gedaan.
http://www.boomstronkfrees.nl/

Een hovenier doet het zo voor je.

Als je het zelf wilt doen moet je hem uitgraven, zo ver mogelijk afzagen (als je hem niet meer wilt zien) en er kruisvormig bovenop een zaagsnede in zagen of veel gaten in boren. Over enkele jaren zal hij dan vergaan in de grond. Was het nog een volop levende boom, dan moet je de hele buitenrand insmeren met round up, dit verhindert verder uitlopen. Eventuele nieuwe uitlopers die je afgezaagd hebt, moet je dan ook insmeren.

Toen ik uit mijn voortuin een boom kwijt wilde en er vergunning voor kreeg, liet ik hem door een hovenier eruit frezen.
In mijn achtertuin stond een boom die ineens de geest gaf.
Die hebben we gewoon afgezaagd en de stronk tot 1 m. afgezaagd. Ik heb hem met klimop laten begroeien en er bovenop een stenen platte schaal gezet die ik altijd met water vul. De vogeltjes maken er gretig gebruik van om te drinken en te badderen. Een dik stammetje ernaast was op een iets hogere hoogte afgezaagd en hierop staat een rieten mandje met daarin een hosta, zodat de slakken hem met rust laten.
Ik had hier omheen lavendel aangeplant en op een hoek een hortensia. Inmiddels zijn die zo hoog gegroeid en omringen de stronk zodat ik de klimop kon weghalen.
Zo is die kale boomstronk een object van sierwaarde geworden en ik zou hem niet meer kwijtwillen. :)

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zie net dat de jouwe maar 20 cm. hoog is en darmee vervalt die optie dus. Je kunt er ook gewoon planten omheen zetten die als heester groeien. Over een tijdje zie je hem dan niet meer. je kunt er ook een grote potgroeier opzetten met lange hangplant uilopers aan de rand.
Kan ook een blikvanger op zijn eigen podium worden.
amc
11 jaar geleden
Een boomstronk in de tuin kan bijzonder hinderen, hij stoort onder andere bij het grasmaaien of als u de ruimte die de boomstronk gebruikt weer wilt beplanten.
Het vooruitzicht om een boomstronk uit de grond te verwijderen, is vaak zwaarder dan het verwijderen zelf.
Je kunt eventueel zelf de stronk verwijderen. En als je het goed aanpakt krijgt je er alleen wat vieze handen van en een paar zweetdruppels, dat hindert gelukkig bij de meeste mensen niet.
Tenzij de boomstronk te groot is, of je niet zelf in staat bent om de boomstronk zelf te verwijderen. Kunt je dit door een hovenier laten doen.

Boomstronken kun je op verschillende manieren verwijderen, welke manier u gebruikt hangt af van de dikte en de leeftijd van de boom.

De eerste mogelijkheid is om de stam uit te graven, alle wortels die je dan tegen komt kunt u met een bijl of zaag verwijderen. Deze methode wordt vooral veel gebruikt bij jongere bomen.

De tweede methode is om met behulp van een auto of een tractor en een ketting de stronk uit de grond te halen. Als je de boom gaat om zagen, zaag hem dan altijd een meter boven de grond af, dit is makkelijker om de ketting aan vast te binden, ook kun je met een stam van een meter hoog makkelijker wrikken. Deze methode wordt gebruikt bij dikke en oude bomen.

De derde mogelijkheid is dat je een hovenier laat komen met een stobbenfrees, deze freest de boomstronk tot op een meter diepte uit de grond.

Overige oplossingen voor een boomstronk:

Boomstronken zijn meestal een mooie aanvulling op het ontwerp van je tuin.
Gebruik een hogere stronk als voetstuk voor een attractief beplante kuip. Plant er ook enkele eenjarige in zoals verbena’s, petunia’s hanggeraniums.
Ook kun je de stronk uithollen en de stronk gebruiken als plantbak.
Tevens kunt je de stronk laten overwoekeren door een clematis, of net als in het bos er klimop, varens en grassen op laten groeien.
Indien je graag vogels in je tuin wenst, kun je er ook een vogelhokje op plaatsen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.johnkrops.nl/bomen/Houtversnipperen.htm