waarom bevriest een helleborus niet en bloeit hij in de winter ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Het beste antwoord

De plant bevat stoffen in zijn sap, dat als een antivries werkt.
Dat hij bij ons in de winter al bloeit, heeft te maken met het land van herkomst.
Het is een echte alpenplant.
In de alpen valt de winter vaak al vroeg in, meestal gelijktijdig met een flink pak sneeuw.
Deze sneeuw ligt er meestal de hele winter totaan het vrij late voorjaar.
De sneeuw beschermt de plant tegen extreme vorst en houdt het daglicht tegen.
Na het wegdooien van de sneeuw, vaak pas in mei, is het voor deze soort ineens voorjaar en begint hij met bloeien.

Ons land kent men dit soort winters niet, waardoor de Helleboris, zich vreemd gaat gedragen.
,Bij een vroege vorst in nov. dec. ' en zacht weer direct daarna, ' denkt' de plant dat de winter voorbij is en begint met bloeien.
In mijn eigen tuin zitten nu de eerste witte bloemen er al aan!
Blijft het echter koud, dan blijft de plant in rust en wacht net zo lang tot er een wat langere perioden komt met zacht weer.
Zo kan het gebeuren dat deze kerstroos, inderdaad met de kerst kan bloeien, maar ook pas eind april! ( soms nog later.)

Toegevoegd na 3 minuten:
In mijn tuin groeit ook alpenhoefblad, die in de alpen begint te bloeien, na het wegsmelten van de sneeuw, dus in mei- juni.
Maar in mijn tuin staat hij nu te bloeien!
Is dus ook pootje gelicht door onze zachte winter en ons klimaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Deze plant is in de volle grond en uit de wind (dus op een beschutte plaats) winterhard tot -20 dus ook deze plant kent zijn grenzen. Daarnaast is het een plant die bloeit van december tot april.

Waarom dat zo is? Winterharde planten bezitten een mechanisme dat, wanneer het koud wordt of de dagen korter worden, er voor zorgt dat suikers worden opgelost in het water van de cellen. Dit leidt tot veranderingen in de stofwisseling van winterharde planten: een winterslaap of rustpauze. Daarom smaken kool en spruiten zoeter wanneer de vorst erover is geweest. De suiker dient hier als antivries.
Sommige planten onttrekken ook nog eens water aan hun cellen, ze drogen zichzelf uit. Daarom zien rododendrons er bij vorst zo uitgedroogd uit, met krullende bladeren.

Om die reden zijn bepaalde planten bestendig tegen vorst tot -15°C. Is de winter erg streng en zakt de thermometer lager dan -15°C, dan is het mogelijk dat plantcellen van bepaalde planten toch bevriezen: men noemt hen daarom matig winterharde planten.
Sommige planten verdragen maar liefst vorst tot -50°C.

Half winterharde planten kunnen maar beperkt het suikergehalte in de cellen verhogen.
En tropische planten kennen natuurlijk helemaal geen vorst, en hebben daarom nooit de erfelijke informatie ontwikkeld om zich tegen vorst te beschermen.