Hoe kruis je een lidcactus?

Wij hebben 2 soorten lidcactussen: een met witte bloemen met lichtroze kernen en een met rode bloemen met iets gelige kernen. Deze zouden we graag eens kruisen, gewoon om te zien wat eruit komt.

Is dit mogelijk en zo ja, hoe?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.1K

Het beste antwoord

Cactussen zijn lastige planten om zaad van te winnen.
In de natuur waar ze voorkomen, is er soms maanden geen regen, soms jaren.
Hierdoor krijgen veel soorten cactussen een sterke prikkel om zaad te gaan vormen.
We noemen dit ook wel noodbloei.
Dus als het heel slecht met je gaat, moet je voor nakomelingen gaan zorgen.
Een huiskamer, is in de verste verte geen natuurlijke biotoop voor cactussen.
De kwekers echter hebben met selecteren en kruisingen, planten gekweekt, die het redelijk tot goed, groeien in onze huiskamers.
Maar om dan zaad er van te kunnen krijgen, is een ander verhaal.
Zelf heb ik er ook twee, waarvan een vol met bloem knoppen, maar heb er nooit zaad in zien zitten.

Maar goed, het 'spelletje' gaat zo.
Knip uit een plant, voordat het stuifmeel rijp is, alle meeldraden.
Er zitten nu dus alleen maar stampers in de bloem.
Met een kwastje waarop het rijpe stuifmeel van de andere plant ( bloemen) zit, bevrucht je de stampers van de andere plant.
Krijg je er nu vruchten( zaden) aan, dan moet dat een kruising zijn tussen de twee planten.
Of daar iets waardevols uit komt , is dan de volgende vraag.
Meestal lijken de meeste planten of op de vader( stuifmeel) of op de moeder ( stampers)
Een heel enkele keer ontstaat er een nieuwe variëteit.
En een heel enkele keer is dat dan een verbetering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Ed, zat al te hopen op een antwoord van jou. Hier heb ik veel aan. Watergebrek kunnen we in de huiskamer natuurlijk best regelen. Voorheen vergaten we ook wel eens een half jaar de planten water te geven (de lidcactussen zijn dan ook de enige overlevenden haha). Wat we nu doen, is ze elke week in een voetenbad zetten. Daardoor groeien ze goed en bloeien ze regelmatig. Maar ik begrijp dus dat, om zaad te vormen,, we de cactus na de bloei een poos geen water moeten geven? Overigens denk ik dat de rode een paascactus is (Schlumbergera gaertneri) en de witte een kerstcactus (Schlumbergera truncatus). Alhoewel de bloemen daarvan verschillend zijn, lijkt 't me wel te kruisen, of niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar die bloeien dan toch niet tegelijk?
na de bloei geen water geven, is geen oplossing.
Want ze bloeien dan al.
Geen water geven heeft wel invloed op het gaan bloeien.
En is de natuur, gaan veel cactussen net niet dood door droogte en hitte en veel soorten geven daarom dus ook bloemen en zaad.
Dus in huis, zou maar op niets rekenen.
Maar wie weet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kerstcactus bloeit al een tijdje en de paascactus zit vol in de knop met het eerste bloemetje nu. Van de paascactus weten we het nog niet, maar de kerstcactus bloeit meerdere keren per jaar. Bestoven bloem betekent per definitie ook zaad, of niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bestoven bloemen betekenen niet automatisch dat er zaad komt.
maak net een tomaat open, zit helemaal geen zaad in.
En heb je zaad, dan moet het nog kiemkrachtig zijn.
Twee soorten kruisen bijna nooit met elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aha, dat wordt een Mission Impossible dus eigenlijk. Bedankt voor de info, Ed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo, ik heb het ook wel eens mis!!
Nooit alles zo maar geloven, heb je met geesten toch ook!!
;-)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom ga ik het ook gewoon proberen :P Eigenwijs tot op 't bot hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wist ik al, ik ook. ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als die lidcactea net zo eigenwijs zijn als jullie beiden, gaat het je gegarandeerd lukken Widar!
Bij mij is het kruisen ook gelukt,terwijl ik slechts de eerste lettergreep had.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moolkeesje Ah! wat heb je weer een mooi plaatje!!
ga het straks even vergroten. ;-)
is toch fijn he, als je allebeide toegeeft en weet, enorm eigenwijs te zijn, of is het eigenzinnig, of vastberaden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenzinnig is een beter woord eigenlijk, want eigenwijs betekent min of meer "niet luisterend naar goede raad". En dat doe ik dan wel weer, al trek ik dan vervolgens nog wel m'n eigen plan. Da's meer eigenzinnig dan eigenwijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenzinnig, lijkt voor anderen vaak eigenwijs.
Maar mijn eigenwijs, is eigenzinnig.
Dat herken ik bij jouw ook, maar het is soms wel lastig te herkennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moolkeesje, begrijp nu pas je dubbelzinnige opmerking;-)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je er op voorbereid bent,zul je wel vaker dubbele bodems in mijn geschriften ontdekken, Ed!
Ik geef Lisa weer in vele gedaanten, want er zijn er veel te vinden op Google afbeeldingen.
Sommige vind ik wel geslaagd, maar andere minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hebben je plan uitgevoerd, afwachten nu.