Wat zijn makkelijk verzorgbare planten?

Ik ben voor mijn tuin opzoek naar makkelijke en goed verzorgbare planten. Graag met kleur, en het liefst ook winterhard en dat ze goed tegen de vorst kunnen. Wie weet welke planten ik moet hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Essentiële info ontbreekt: hoe ligt je tuin? Op het noorden, zuiden, oosten, westen? Staat er al iets? Wat voor grond heb je?
Het maakt namelijk nogal uit of je planten bedenkt voor een tuin met klei op het noorden omringd door hoge bomen, of voor een tuin met zandgrond pal zuid zonder enige schaduw.

Antwoorden (5)

Akkerdistels! Zijn werkelijk onuitroeibaar en kunnen overal tegen. En nog mooi ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vetplantjes heb je ook met kleuren en hebben weinig verzorging nodig en zijn wintervast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hibiscus is er in veel soorten, maar slechts één is geschikt voor buiten: Hibiscus syriacus. Hibiscus is al sinds mensenheugenis in cultuur. Door die lange historie is het niet meer te achterhalen waar de bakermat van Hibiscus ligt. Er zijn veel kruisingen bekend, die hoofdzakelijk slaan op de bloemkleur en macule. Hibiscus zie je overal ter wereld. Of het nu de tropen of subtropen of gematigde klimaten betreft. Ze worden gebruikt als solitaire struik: in pot of als heg. Zelfs in verwilderde vorm hoef je er niet meer van op te kijken. In Nederland zie je in hoofdzaak de variëteit 'Oiseau Bleu', die rijkelijk met blauwpaarse bloemen bloeit. Deze variëteit heeft z'n oorsprong in Frankrijk en is in de jaren zestig gewonnen door Croux & Zn. Het is een goed winterharde struik.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.neerlandstuin.nl/struiken/hibiscus.html

Toegevoegd na 7 minuten:
Ook de Camellia is een bijzondere plant, die wel 2000 kruisingen kent. In het vroege voorjaar (meestal) verschijnen er prachtige bloemen in de kleuren rood, wit, roze en alles wat daar tussen zit. De bloemen zijn soms zelfs gestreept of gespikkeld, gevuld, enkelbloemig of dan weer halfdubbel, pioenvormig, anemoonvormig of roosbloemig en dat in alle mogelijke combinaties.

Er zijn verschillende goede selecties in omloop, die zo goed als winterhard zijn en zelfs minder schade oplopen dan sommige magnolia’s of vruchtbomen. Het is een bladhoudende plant met prachtig glimmende donkergroene leerachtige bladeren, hieruit kunt u afleiden, dat de plant niet van droge wind houdt. In de winter is bescherming tegen koude droge wind noodzakelijk b.v. door middel van vliesfolie. De standplaats moet verder zoveel mogelijk uit de zon zijn, want de meeste schade loopt deze "beauty" op door grote temperatuurverschillen veroorzaakt door de winterzon, zowel plotselinge vorst als plotselinge flinke dooi zijn schadelijk.

De plaats moet ook in de zomer liefst koel blijven. Verder zijn jonge planten veel vorstgevoeliger dan oudere planten, dus jonge planten goed beschermen. Een wigwam van rietmatten doet de eerste jaren wonderen, de temperatuur in de wigwam kan zomaar 5 cruciale graden schelen! Verder is het bij alle Camellia’s aan te raden een goede mulchlaag rond de wortelvoet aan te brengen, want de plant wortelt oppervlakkig.

Toegevoegd na 7 minuten:
http://home.planet.nl/~gerrien/camellia.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2 schitterende heesters!
makkelijk in onderhoud, alleen inderdaad de camelia niet in de wind zetten, want als het dan vriest droogt ie snel uit. en niet in de volle zon. de hibiscus juist wel
Ik woon vlak aan zee, dus heb erg sterke planten nodig. De grond is erg zanderig en je hebt veel zoute harde wind.
In mijn tuin staan dus sterke gemaks planten. Eén daarvan is werkelijk niet kapot te krijgen en breidt zich goed uit. Het wordt een laagblijvend perkje dat leuk staat met een paar rotsstenen. Het is de 'ooievaarsbek' oftewel de echte geranium.

www.neerlandstuin.nl/plantenb/geranium3.html.

Je kunt ook googelen op geranium/ooievaarsbek afbeeldingen. Dan zie je nog meer variaties in kleur en motief.

Wil je een grote plant waar je echt niets aan hoeft te doen
en die blijft groeien en je af en toe verrast met een steel in het midden met een grote tros klokvormige bloemen (wel pas na jaren, maar ook zonder is hij een blikvanger) dan is een 'Yucca Filamentosa' oftewel de 'palmlelie' een goede plant.
Hij moet wel vrij staan want hij heeft erg scherpe punten aan het blad. Maar als je er de tuin voor hebt, is hij geweldig! Ik heb hem al jaren en heb van één plant al diverse anderen gescheurd en ook worteluitlopers afgesneden. Ze slaan makkelijk aan en groeien vrij snel weer uit tot een grote plant. Hij is groenblijvend (mooi grijs-groen blad) en winterhard. Alleen een jonge plant moet je uit voorzorg 's winters van een dik bladerdek voorzien.

De 'sedum' is ook oersterk en winterhard. Hij verdwijnt 's winters en vroeg in het voorjaar steekt hij alweer een kroon van groene blaadjes boven de grond. Zelf heb ik de
'Sedum Herbstfreude', en inmiddels door scheuren staat hij op diverse plekken, zelf bij de boom op straat heb ik er een neergezet, inmiddels is het met afgescheurde plantjes
ook al een leuk mini-tuintje geworden (^-^).

Nog zo'n plant waar ik veel plezier van heb is de 'schoenlappersplant'. Heeft ook zonder bloem in het midden een grote sierwaarde. Zelf heb ik de 'Bergenia Cordifolia'. De grote bladeren blijven ook 's winters groen en krijgen an een donkerrode tekening erin. Bij strenge vorst rollen ze zich op zodat ze verdamping voorkomen.
Na enkele jaren is het een fantastische bodembedekker waar je geen last van onkruid bij krijgt.
Hoeft ook niet gesnoeid te worden, alleen af en toe de afgestorven bladeren van onderen weghalen en je hebt weer een frisse plant. is ook makkelijk te vermeerderen door hem te scheuren. Hij wordt trouwens zo genoemd omdat de bladeren een soort waslaag hebben en men vroeger de schoenen ermee poetste. Leuk hè?
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alle geraniums kunnen evenveel hebben, maar sommigen inderdaad wel heel veel.
Van sedum verdwijnt het blad wel, maar de uitgedroogde bloemstelen blijven staan, prachtig met rijp of sneeuw. Makkelijk te vermeerderen door scheuren van de pollen of door stekken van takjes en zelfs blad. Eén keer investeren in een flinke pol en binnen een paar jaar heb je veel grote planten :-)
amc
11 jaar geleden
Klopt Hippo! Ik had ooit een stekkie van de buren gekregen toen ik pas in het huis woonde. Hij werd gigantisch! Niet echt heel hoog maar wel breed. Altijd vol vlinders en bijen als hij bloeit. Elk jaar kan ik hem scheuren en een nieuwe stek slaat zo weer aan. De geranium die ik heb is een echte geranium en de ooievaarsbek is echt berensterk en winterhard. De meeste geaniums die zo ook genoemd worden zijn hybriden en heten eigenlijk 'Pelargonium'. Deze zijn dus niet de echte en minder sterk en/of winterhard. Zijn echter wel mooie soorten bij! Ik heb de mrs. Pollock daarvan en die staat in een grote rieten mand. Kan ik hem tenminste 's winters binnen halen. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben ook begonnen met 1 Herbstfreude :-)
Maar met de geranium bedoelde ik ook echt de geranium, er zijn soorten die helemaal niet zo winterhard zijn, soorten die dat wel zijn, en soorten die zelfs wintergroen zijn.
Pelargoniums die winterhard zijn in ons klimaat ken ik niet, die moet je echt binnen overwinteren, en dan kunnen ze steeds groter worden. Jammer genoeg vinden de meeste mensen het een weggooiplant voor één seizoen. Mrs Pollock is wel een hele mooie, zowel blad als bloem.
amc
11 jaar geleden
Mijn Pollock heb ik 3 jaar geleden als 3 plantjes gekocht en inmiddels is hij zo groot geworden dat hij de hele bovenkant van een grote mand bedekt. Is echt een blikvanger naast de voordeur die op het nooren gericht is.
Hij heeft dus niet eens veel zon nodig en blijft altijd weer volop bloeien. Pelargoniums doen het inderdaad niet bij ons 's winters, wel als je ze binnen kunt halen. Ik zet hem gewoon op zolder tijdens de koude periode en hij blijft goed en groeit nog steeds.
er zijn een heleboel planten die weinig verzorging nodig hebben zoals de rest al zegt, maar het is vooral erg belangrijk om ze in evenwicht te houden.
Zorg voor planten die de bodem verrijken, maar ook voor planten die bijen aantrekken
deze site vond ik zelf erg goed en alle planten die er op staan zijn nog eens eetbaar ook.
met de latijnse namen erbij
dit is de site:
http://www.permacultuurnederland.org/planten.php
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima site voor eetbare planten, maar dat was niet de vraag.