Welke groente kan ik nog zaaien in de maand(10)?

Ik heb mij al altijd afgevraagd, welke groente kan ik nog zaaien na september in de moestuin, zowel in de serre als in de blote lucht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Antwoorden (3)

Hier vind je een overzicht:

http://www.tuinen.nl/artikel/3452/Zaaikalender+groenten+en+fruit/?rubriekid=223

kropsla, savooiekool en witte kool kunnen nog in de kas gezaaid worden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de buitenlucht kun je nu niets meer zaaien. In de serre, als het daar boven de 15 graden blijft ongeveer kun je van alles proberen, zeker als het daar erg zonnig is. Als het daar richting vriespunt gaat zul je ook misschien problemen krijgen.

Vanaf januari kun je zomerprei zaaien, zie kalender in de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt theorie en praktijk. als ik kijk in mijn tuin, zie ik dat de pastinaak zich in oktober uitgezaaid heeft, radijs, winterpostelein en veldsla.

Zelf heb ik nog rammenas gezaaid. Knoflook kun je poten, daar is dit bij uitstek een goede maand voor en ook aardpeer kun je nu planten.

Dan bestaat er nog iets als weeuwenteelt. De truuk daarvan is dat je nu wel zaait, maar niet verwacht dat de planten snel tot oogst komen. Het zijn planten die de winter overleven en die in het voorjaar een voorsprong hebben. Bloemkool, spitskool etc. Heb het zelf nog niet gedaan, wel experimenteer ik nu met pastinaak, radijs en ramenas, ben benieuwd of ze winterhard zijn.
Ook tuinboon schijnt op deze manier te kunnen.

Je zou kunnen experimenteren (en opschrijven voor jezelf (en ons, haha) door een deel gewoon op een zaaibedje te zaaien, een deel in een koude bak en een deel in je serre. Kijken wat het beste resultaat heeft.

Van winterpostelein weet ik bijv dat plantjes die in de buurt van glas staan sneller groter worden. Ik eet het als sla van maart tot en met juni.

meer info over weeuwenteelt is hier en met googelen vind je nog veel meer

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoel met praktijk ook: hoe is het weer. Dit jaar, 2012, was oktober een zeer goede maand: genoeg regen, maar ook vaak mooi weer, met zelfs warme dagen. Dan wil t wel groeien. Voor het zelfde geld is er vroege sneeuw...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een gepruts zeg met al die groenteplantjes, ga toch naar de Jumbo, die hebben van alles ;-)
Nog beter Hakpotten, kant en klaar. Maar wat is het leuk he, die groentetuin!
De eetbare tuinmelde is 1.80 cm hoog geworden, de tweede partij plantjes 1.50 cm.
Bladjes geplukt en geroerbakt in olijfolie, in enkele min.
Wachten tot de blaadjes gaan opkrullen, peper en zout er op en smullen maar, zeer bijzonder van smaak.
Pas geleden spinazie gezaaid in mijn kasje en is goed opgekomen, andijvie en sla staan goed te groeien, pluk nog tomaten.
Mogelijk kan je ook nu buiten spinazie zaaien, de plant lijkt volkomen winterhard ( weeuwen plant dus)
Geloof niet dat het kan met radijsjes.
Heb winterharde spitskool geplant ( buiten) , ben benieuwd.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wauw, klinkt goed. Ik loop nog wat achter, maar volgend jaar ...(denk ik vaal) tomaten hebben het mede door jouw adviezen beter dan ooit gedaan, melde is enorm gegroeid, ik gooi de stengels op het vak "blad" nadat ik dat winterklaar heb. (kaal maken, grenilette erdoor = wrikken) Daarover gaat dan blad en hopelijk hoef ik volgend jaar alleen maar weg te halen wat ik niet wil. Idem pastinaak
Radijsjes: we gaan t zien:-)
succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-)