Waar worden in Twente workshops voor je eigen (biologische) moestuin gegeven?

Graag in de lente.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
workshops voor een eigen biologische tuin zijn er vrijwel niet, of het is een zeer commerciële.
Op internet kan je er best wel veel over vinden en er bestaan ook prima boeken.
En dan is er ook nog GV , daar zit een zekere Ed Dijst bij, die heeft ook een biologische groentetuin, dus zonder kunstmest en zonder gif. ;-)
En vragen staat vrij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je.
wanneer is de beste tijd om te binnen met een moestuin?
Kan je ook bakken met groenten op een terras zetten, zo ja welke groenten zijn geschikt voor beginners. De tuin is gelegen op het zuiden. Kan je het beste beginnen met zaadjes of kant en klare groenten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn veel vragen tegelijk. ;-)
vanaf eind februari, bij sneeuw en vorstvrij weer, kan je beginnen met de eerste groenteplanten te zaaien, zoals tuinbonen, doperwten, spinazie e.d.
Dus een deel kan je alleen maar zaaien.
Is het nog te koud, dan in maart, direct na de vorst Groenten die je beter kan planten, dus als een plantje kopen, zijn alle koolsoorten, sla, ijsbergsla, andijvie, tomaten, deze zijn voor een beginner erg makkelijk.
Groente in bakken kweken, zoals b.v. 1m. bij 1m. en 50cm diep, gaat uitstekend!!
Wel wat meer zorg aan het water geven.
En altijd voldoende bijmesten.
Liefst geen kunstmest, maar organische mest. Groenteplanten mogen nooit te droog staan of te weinig voeding hebben, daardoor krijg je luis en andere ziekten en plagen.

Antwoorden (2)

Je zou eens contact kunnen op nemen met de "Ware Natuur", Kneppelhoutpad 12, 7552 JM Hengelo. Er is binnen kort een Workshop Ecologische Moestuin, die georganiceerd wordt door de Stichting Ware Natuur. Deze vindt plaats op zaterdag 17 november 2012, PuurOord,Boekelo van 10.00 - 16.00, Docent Philip Gortemaker. Deze workshop van "St. Ware Natuur" geven ze nu, maar ik denk dat ze ook wel workshops zullen organiseren in het voorjaar of lente. IK zou de agenda van workshops van warenatuur in het voorjaar in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je maar ik zocht iets in Twente geen Gelderland.
Bij Het Hof van Twello (www.hofvantwello.nl) werden geregeld moestuincursussen georganiseerd. De tijd is nu natuurlijk voorbij maar aan het begin van het nieuwe jaar zullen er ongetwijfeld berichten op de website daarover komen.
Ook leuk: kijk eens op www.tuinsmakelijk.nl van vera en remco greutink. zij zijn enthousiaste ambassadeurs van een eetbare tuin. Op hun website staat al veel info.