Hoe lang duurt het voor een kastanje ontkiemt?

In het najaar heb ik zowel tamme als wilde kastanjes geraapt en in een pot met aarde gelegd, normaal vochtig gehouden maar zie nog geen resultaat

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
25.9K

Het beste antwoord

Alle zaden die in de nazomer of herfst rijp zijn, moeten een winter mee maken om te kunnen kiemen, het zijn vorstkiemers.
In de natuur vallen kastanjes op de grond tussen de bladeren, liggen daar de hele winter om dan in het voorjaar te kiemen.
Heb je dus deze zaden, zet ze in een koude schuur en pas in het voorjaar naar buiten.
Dus snel de potten de schuur in.
Binnen wordt het niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Jouw kastanjes wachten gewoon op 't voorjaar: de lente! Heb geduld.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat de pot met je kastanjes maar rustig op een stil plekje in je tuin staan - of beter nog : stop volgende herfst de noten in de volle grond- dan zul je zien dat er wellicht in de loop van het voorjaar of tegen de zomer wel spruitlingen aan het groeien zijn...
Kastanjes houden er niet van om binnenshuis te moeten ontkiemen... die hebben de tijd nodig en wensen niet door de warmte geforceerd te worden... het is nu de tijd voor de vruchten om te wachten in het donker....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit duurt zeker nog tot het voorjaar.

Zelf een kastanjeboom kweken:
De kastanje heeft, net als de meeste zaden met een harde buitenkant, winterrust nodig. d.w.z. dat het zaad (= de kastanje) een bepaalde koude moet hebben doorgemaakt om de ontkieming in gang te zetten.
Poot daarom de planten in de herfst buiten op de plaats zodat in het voorjaar de planten kunnen ontkiemen.
Als de planten meteen buiten gepoot worden zorgt het bodemleven evenals verschillende bacteriën ervoor dat de harde buitenkant wordt afgebroken waardoor ontkieming beter op gang komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kastanje ontkiemen laten duurt de hele winteren voorjaar ,de vrucht heeft ook koude nodig om het mechanisme in werking te zetten,de huid dunnner te maken waardooor de kiem kan ontkiemen,dit om te voorkomen dat een kastanje die in oktober van de boom valt in december gekiemd is en dan doodvriest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb altijd succes door kastanjes, walnoten, hazelnoten etc. ca. twee maanden in de groentenla van de ijskast te leggen. Vervolgens in een pot met aarden voor het raam op het zuiden plaatsen. Ca 80% komt dan op.