Wat heb ik fout gedaan bij het kweken van mijn paksoi?

In mijn moestuin staan een tig tal paksoi planten.
Slechts een paar zien eruit als de koolachtige groente die in de winkel te koop is, de rest zijn lange, hoge planten met gele bloemetjes geworden...
Kan ik iets doen om deze planten in een kool te laten veranderen? Misschien door ze ergens af te knippen ofzo?
Zijn deze planten ook eetbaar?
En hoe zorg ik er in de toekomst voor dat de paksoi gewoon een paksoi wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
5.7K

Het beste antwoord

Je bent te enthousiast/te vroeg geweest met het zaaien van de plant.

Het grootste probleem bij de teelt van Paksoi is het doorschieten. De bloemstengel wordt gevormd zonder dat er een voldoende grote krop kan uitgroeien. Er zijn verschillende oorzaken van de vroegtijdige bloemvorming.

Paksoi kan vanaf eind april onder verwarmd glas gezaaid worden. Een minimumtemperatuur van 20°C overdag en 16°C 's nachts is een eerste maatregel om doorschieten te voorkomen. Pas vanaf 10 juli kan er ter plaatse gezaaid worden, dit tot uiterlijk 15 augustus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

de doorgeschoten paksoi kunj e laten staan en daar het koolzaad uit winnen als deze over 2 maanden rijp zijn,vervolgens kun je het zaad weer zaaien op bijvoorbeeld watten en deze kiemplanten als spruitgroente in een salade gebruiken, als echte paksoi echter niet meer omdat de bloeiende planten geen krop meer vormen. tot zover de gebruikswaarde .
wat heb je fout gedaan? dat is vermoedelijk een koude periode na het zaaien of een andere groeistilstand waaruit de plant zodanig fytohormonen aangemaakt heeft dat hij in de fase beland is van het 2 jaar en dus bloemknoppen heeft aangelegd.dit kan overigeens ook al bij het zaad begonnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paksoi is een moelijke groente om goed te kweken.
Iedere groeistoornis zoals te koud, te nat, te droog, te weinig voeding ,zorgt er voor dat de plant vroegtijdig in bloei komt, gebeurt dit, dan is de kool niet meer te eten.
Opnieuw zaaien en hopen op warm, groeizaam weer.
Grond goed losspitten, goed bemesten en voldoende water geven en opnieuw zaaien, lukt het weer niet, dan maar bij de groenteman kopen