Mijn druif is in eerdere winters doodgevroren. Hoe zorg ik ervoor mijn nieuwe druif komende winter wel overleefd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Antwoorden (3)

Neem een winterhard ras.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is ook niet echt een antwoord op de vraag m.i.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Hoe zorg ik ervoor mijn nieuwe druif komende winter wel overleefd?" -> Door voor je nieuwe druif een winterhard ras te nemen. Is wel degelijk een antwoord, tenzij de nieuwe druif al in de tuin staat (maar dat wordt niet vermeld). Een niet winterharde soort zou je kunnen terugsnoeien en afdekken. Als het dan niet al te hard vriest overleeft hij het wel.
Alleen niet alle soorten zijn geschikt voor/bedoeld om zo te snoeien. Als je een druif als schaduwplant over je terras wilt laten groeien werkt dat niet. Druiven zie je vaak in bergachtige gebieden, daar vriest het vaak keihard, veel harder dan in nederland en de stammen zijn meestal tientallen jaren oud.
Geen boer dekt die af, dat is ondoenlijk, dus die soorten zijn gewoon winterhard.
Als je een druif hebt, dan is de vraag natuurlijk staat deze plant buiten of staat hij in een serre. Dan is de vraag staat hij op het zuiden of op een koude oosten of noorden kant van een muur of schutting. Staat hij heel ongunstig dan zou ik de struik bekleden met een paar jute zakken in de winter. In het voorjaar kan de beschutting van de plant verwijderd worden. De druif mag pas in het late najaar worden gesnoeid en in het voorjaar opnieuw worden opgebonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker als je plant op de wind staat is het bij strenge vorst voor de jonge druivenplant niet genoeg om er jute om heen te doen. Dan zou ik als ze veel vorst aangeven van dat bubbelplastic er omheen doen. Dat isoleert veel beter.