Hoe kan het dat 2 takken van mijn aalbesstruik helemaal zijn verdord en de rest niet?

De struik doet het als een tierelier, haal elk jaar een boel weg maar heb overvloed aan bessen.
De 2 takken die eigenlijk een beetje over het looppad hangen zijn nu verdord. Komt dit door het langslopen (dat die takken telkens een mens tegen zich aan kregen ;-) )?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Mogelijk heb je last van de bessenglasvlinder.
Deze vlinder legt eitjes op de takken, waaruit een larfje komt, dit larfje vreet een gangetje in de tak, gaat er naar binnen en vreet het merg van de tak weg.
De tak wordt hol van binnen en sterft af.
Knip deze takken weg+ een stukje van het gezonde hout.
Mogelijk krijg je hier nu ieder jaar last van.
De over het pad hangende takken, waren misschien een makkelijke plaats voor de vlinder om op te landen, maar heeft niets te maken met het langs lopen.
Zelf had ik larfjes van de bessenglasvlinder vooral in de witte bessen en maar een beetje in de rode.
Heb op den duur de witte bessen er voor weg gedaan, vaak ging meer dan de halve struik ineens slap hangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het looppad er idd mee te maken heeft. Als er vaak iemand tegenaan loopt, heb je de kans dat een tak breekt of dat "de buis in die tak" waarmee die tak gevoed word, bekneld raakt. Dan verdorren de takken door gebrek aan voeding.