Kan ik bramen-ranken snoeien ?

Ik heb 2 bramenstruiken en elk jaar een enorme oogst van wel 20 - 24 kg. De oude ranken heb ik gesnoeid. Maar de nieuwe zijn zo erg lang tot wel 4-5 mtr. Kan ik dat nu snoeien, zo ja tot hoe ver, of gaat dat ten koste van de oogst voor volgend jaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.6K

Het beste antwoord

Terug snoeien tot een meter of 3, om volgend jaar ook grote bramen te krijgen.
Die laatste paar meter die je anders laat zitten, komen kleine of helemaal geen bramen aan, ligt ook een beetje aan de soort en groeikracht van de plant.
Hoe deed je dan dan vorige jaren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi eddijst, ik had al verwacht van jouw het antwoord te krijgen, jij weet zoveel wat de tuin aangaat ! Nou de andere jaren waren ze nooit zolang als nu . Ik weet niet waar ik die ranken allemaal omheen moet slingeren, plus de grote kans dat ze knakken, Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja in deze natte zomer is alles extra groot en lang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hmmmmmmmm, ni overdrijven hé!!! :-D
Maar er is nog een tweede oplossing en die pas ik toe.
Je kan de ranken ook over een pergola leiden de ene kant omhoog en de andere omlaag. Je moet dan wel oppassen dat je de ranken niet tot op de grond laat komen of ze schieten wortel. Een andere oplossing is je bramen tegen een niet al te hoge schuur of tuinhuis laten groeien en als de ranken lang genoeg zijn kan je ze daar laten opgroeien (past mijn buur toe)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WWDiver1 er zijn altijd mensen die wat anders lezen..... ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt eddijst, ik heb je raad opgevolgd, ziet er een stuk beter uit !

Andere antwoorden (2)

in aanvulling op de andere antwoorden:
Bij mij krijgen de ranken (nieuwe takken) ook nog eens lange ranken. Sinds dit jaar snoei ik die ranken terug op 2 ogen en de kwaliteit verbeterde enorm: had daarvoor meer bramen met "roodziekte"(waarbij de braam, hoewel rijp, niet helemaal zwart wordt en ook niet lekker is) of schimmel. Met deze wijze van snoeien heb je meer zon en lucht en minder kleintjes, wat de kwaliteit dus verbeterd..
Het apart leggen van de nieuwe ranken doe ik al tijdens de groei, dat verbeterd ook het overzicht. Na de snoei, als er geen goede bramen meer aankomen, bind ik ze alvast vast.

In t voorjaar hoef ik dan alleen terug te snoeien op 2 ogen. Moet daar dan wel op letten, want dat is meestal ergens in mei als er nog zo veel ander werk is..Mijn moeder komt moederdag altijd bij mij op de tuin vieren en met een aantal mensen die het wel een leuk karweitje vonden, hebben we t in een vloek en zucht gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi cypertje, bedankt voor je aanvullend antwoord. Ja ik heb de bessenstruiken al 18 jaar, maar had nog nooit zulke enorme lange ranken !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bessensrtruik moet natuurlijk bramenstruik zijn. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
graag gedaan, ja de ranken zaten me altijd in de weg, dit bevalt me veel beter. Kan ook met lange rankende frambozen, ik heb een soort mengvorm, waar t ook goed bij werkt (denk ik, ga ik uitproberen) succes!
Bramen snoeien kan alleen maar goed gebeuren en dat is zoals het hoort en hoe het in de boeken staat. Van een bramenstruik moeten alle takken waar bramen aan hebben gestaan tot aan de grond worden afgeknipt. De nieuwe scheuten die dan overblijven moeten worden opgebonden en hieraan komen het volgende jaar de nieuwe bramen.
Dus het jaar daarna worden deze scheuten ook weer aan de grond afgeknipt en de nieuwe scheuten zijn voor het jaar daarop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Jasser, het ging mij niet om het snoeien in het algemeen, doe dit al jaren , maar het ging om de nieuwe ranken die dit jaar zo enorm lang waren.