Hoe haal ik een plant uit een stenen pot, met zoveel mogelijk aarde?

Ik heb een zaailing in een stenen pot gepoot en nu wordt deze pot te klein. Ik wil deze nu overpoten in een grotere pot, maar weet niet hoe ik het plantje veilig uit de stenen pot kan verwijderen. Kent er iemand handige trucjes?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
14.5K

Het beste antwoord

Als het een bloempot is kan je die desnoods stuk slaan.

Anders met een lang mes (bijv. plat mes waarmee je de taartbodem of ei los maakt) langs de randen gaan om de wortels die aan de zijkanten vastzitten los te maken en de pot beetje op zijn kop houden.

Je kunt zaailingen voortaan beter in een plastic pot plaatsen (en die open knippen) of in zo'n verteerbaar bakje die je zo in de grond kunt plaatsen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je de pot op zijn kop houdt kan je ook voorzichtig op de bodem tikken en Haal wel de wortels weg die (bij een bloempot) door de onderkant steken. Zoals in bijgaande video.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je kunt ook zoiets kopen: http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/palmen/a-15681088/voeding-en-grond/5-coco-plantenpotten Maar je hebt ook van die kleine vierkante.

Andere antwoorden (3)

Leg je hand plat op de aarde, met de stengel van het plantje tussen je vingers. Houd nu de pot ondersteboven, en laat de kluit met aarde rustig uit de pot op je hand vallen.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had het er niet bijgezet, maar inderdaad de aarde vasthouden. Ik dacht eerlijk gezegd dat je het al had geprobeerd, maar de plant niet los komt. Als de wortels niet vast zitten, dan moet de procedure zoals bamibal beschrijft in ieder geval gaan. Met een plat mes maak je het makkelijker. Bij een gladde plastic pot zitten de wortels meestal niet vast aan de pot, maar in een aardewerken wel. Tip: Als je planten in een mooie aardewerken pot wilt doen, gebruik dan ook een plastick binnepot die iets kleiner is. Dan kan je die altijd er makkelijk uit halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met allebei eens.
Zorg ervoor dat de klomp in elk geval vochtig is om niet helemaal uit elkaar te laten vallen.
Als u die kan omkeren legt u uw hand op de aarde met de stam van de plant tss uw vinger en met een paar tikken moet die normaal los komen en kan die in zijn geheel in de nieuwe behuizing.
Zit die met zijn haarworteltjes vast gegroeid in de stenen pot dan kan u die gewoon met een paar stevige tikken van de hamer kapot kloppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De makkelijkste manier om het geheel uit de pot te halen is het volgende: Maak eerst de potgrond goed vochtig, ga dan bijv. met een lang broodmes zo diep mogelijk langs de kant van de pot aan de binnenkant rond. Leg de pot dan op de zijde en rol hem voorzichtig over de vloer. Het geheel zal los komen en je kunt de kluit in zijn geheel in een grotere pot verplanten.