kan ik mn aardappel nog een jaartje in de grond laten?!

ik heb begin dit voorjaar aardappels geplant, dit zijn planten geworden, en nu gaat het loof verdorren. kan ik deze in de grond laten tot volgend jaar oogsttijd? zodat ik meerdere en grotere aardappels krijg volgend jaar?? of moet ik ze maar oogsten om verrotten te voorkomen..? op deze site lees over het oogsten van de plant, maar niet om ze nog een jaartje in de grond te houden, vandaar...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
11.1K

Antwoorden (3)

Van origine is een aardappel in de grond het 'zaad' voor het volgende jaar. Wat dat betreft zou er geen probleem moeten zijn.
Aardappelen kunnen absoluut niet tegen vorst, dus een flinke vorstperiode zal je oogst grotendeels vernielen.
Daarnaast zijn er nog een heleboel andere ziekten, schimmels en opvreters die de aardappel bedreigen.
Oogsten dus.
In een koele donkere schuur (de kruipruimte was vroeger populair) kun je aardappelen zonder enge chemische kiemremmers wel enkele maanden tot een half jaar bewaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
há A3K, bedankt ik zal ze danmaar dit weekend oogsten. wel jammer want t zijn allemaal kleine krieltjes nu. ik had liever grotere aardappel op mn bord..
Aardappels zijn niet winterhard, dus de knollen bevriezen.
Aardappels mogen nooit voor het tweede jaar op de zelfde grond staan, met oog op ziekten.
De kleine aardappels die nu in de grond zitten, groeien nooit meer groter, nadat het loof is afgestorven.
het zijn wel de pootaardappelen voor volgend jaar.
Behalve krielaardappelen, zitten er zeker ook grotere in de grond, zo niet, dan heb je iets heel erg verkeerd gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De aardappelen die nu nog in de grond zitten en waarvan het lof is afgestorven kunnen rustig nog een tijd in de grond blijven. Als het niet te hard vriest, blijven ze zelfs nog heel goed. Als de winter voorbij is moeten ze echter uit de grond anders worden ze rot. De grotere aardappelen kun je nog eten en de kleintjes kun je het beste vorstvrij en droog bewaren. Ze krijgen dan in het late voorjaar ogen en later scheuten en als je ze dan in de grond op een ander stuk grond poot, dan begint de cyclus opnieuw, het worden weer planten enz. enz.