Hoeveel mieren zitten er gemiddeld in een mierennest?

Ik bedoel die kleine zwarte mieren die je in de tuin aan treft.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
8.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb gezien dat deze vraag 6 jaar geleden al gesteld is, alleen stond er niet echt een goed antwoord bij

Antwoorden (1)

Er zitten tussen de 500-10.000 (weg)mieren in een mierennest.
Gemiddeld dus zo'n 5.000.

Toegevoegd na 1 minuut:
In een enkele jaren oud mierennest leven 80-200 mieren (slankmieren bijvoorbeeld), 500-10.000 (wegmieren en steekmieren bijvoorbeeld), 5000-100.000 (bijvoorbeeld schaduwmieren, gele weidemieren en glanzende houtmieren) tot 30.000-1.000.000 (rode bosmieren).
Een mierenkolonie kan uit verschillende mierennesten bestaan. De mieren uit deze nesten zijn alle ‘familie’ van elkaar, zijn niet agressief ten opzichte van elkaar en zijn niet strikt gebonden aan een van de nesten.