Waarom groeit mijn chia, salvia hispanica, wel heel goed maar raakt niet in bloei ?

Ik heb op div. tijdstippen chia gezaaid eerst binnen en daarna buiten en alles daarna buiten (op het zuiden) gezet. Het groeit als kool tot 2.5 meter. Maar van al de (hele mooie) planten, is echt een mooie groene muur, heeft er kleintje maar bloemen de andere laten niets zien. Het is 1 jarig dus dat zal niet meer gebeuren. Maar hoe kan dit ? te rijke grond of...? Want de planten zijn hoger dan wat er meestal geschreven wordt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een soortgelijke vraag eerder gesteld in Goeie vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/chiazaad-ontkiemt-verzorg-speciale-verzorging.269603

Het beste antwoord

Deze planten horen thuis in een droog en heet klimaat.
Onze afgelopen zomer, was het hier koel en erg nat.
Precies het tegenovergestelde.
Planten die het daardoor te goed hebben, bloeien of heel erg laat, of helemaal niet.
Normaal wordt het gewas maar 1 m. hoog, bij jou 2.5 m.dat geeft al aan, dat het ergens niet klopt.
Mogelijk is de daglichtlengte ook niet goed en volkomen anders in de landen van herkomst.
Maar daar weet ik verder niets van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, ik was er dus al bang voor, helaas misschien volgend jaar wat of ergens anders proberen.

Andere antwoorden (1)

Door de plant te verduisteren gaat die bloeien.

Als de plant goed wordt verlicht dan gaat die alleen groeien. Dus zet de plant in een donkere ruimte of verduister hem totdat die bloeit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zwinkeltjuh, dat is vrij lastig want ze staan gewoon buiten en in onze tuin waar ook nog heel weinig lichtvervuiling in de regio is. Dus dat lijkt me sterk dat dat het probleem is. Maar in elk geval bedankt.