moet je een bonen plant ook enten?

Ik kweek een bonenplant (3 eigenlijk) en ik vroeg me af of je deze noj ook zou moeten enten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (3)

Nee hoor, niet nodig,groet Jan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enige onderbouwing zou dit tot een antwoord kunnen maken
Het nut van het enten van planten is een sterke onderstam te krijgen, met daarop geënt, een soort die niet soortecht uit zaad terug komt, of op eigen wortels( gezaaid) niet sterk genoeg is.( virusziektes)
Bij bonen is dat niet het geval, zo komen prima uit zaad terug en door kruisingen en selecties, worden de nieuwe soorten gekweekt.
Die uitstekend uit zaad terugkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bonenplanten ontstaan uit bonen die je in de grond legt ongeveer 1 cm onder de oppervlakte. Bonen hebben de voorkeur om in droge grond te liggen. Na tien dagen zullen de bonen als plantjes tevoorschijn komen. Als je vijf tot zes bonen bij elkaar in de grond legt dan hebben de struikjes later wat steun aan elkaar. Na een week of drie zullen de bonenplanten gaan bloeien en enkele weken later verschijnen de eerste kleine boontjes. Na enkele weken zijn de bonen dan groot genoeg om te worden geplukt en heb je niet alle bonen nodig dan kun je ze laten groeien en later drogen en heb je weer nieuwe bonen voor het volgende jaar om te poten.