Waarom breekt mijn cactus?

We hebben onze cactus in een pot geplant, maar de cactus groeit zo hoog dat hij breekt? Waarom groeit de cactus zo hoog als hij toch kapot gaat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
12.4K

Het beste antwoord

De hoeveelheid licht bepaalt of de plant gedrongen blijft of juist gaat rekken.
Cactussen in de vrije natuur staan de hele dag in de felle zon, met midden op de dag de zon bijna recht van boven.
Een Cactus in de huiskamer krijgt alleen maar zon door het raam en dus alleen maar van een kant, de raamkant.
Hij krijgt wel 75 % minder zonlicht dan in de natuur.
Hierdoor worden de cellen in de plant langer, gaat de plant rekken en uiteindelijk omvallen of zelf breken.
Een cactus die breekt groeit gewoon weer verder, dus gaat niet dood.
Ook het afgebroken stuk kan weer een nieuwe plant worden, ook in de natuur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja, uit de afgebroken stukken groeien er weer nieuwe

Andere antwoorden (1)

je cactus heft waarschijnlijk meer steun nodig,
verpot de cactus in een grotere pot.
dit doe je zo:

1- vul de grotere pot met aarde
2-zet de cactus met pot en alles in deze aarde en maak een put ter grootte van de kleinere pot
3-klop nu voorzichtig het kleinere potje van de cuctus (wel eerst terug uit de aarde halen ☺)
4-steek de cactus is de put
5-maak de put dicht en druk de aarde aan

pas op datje je niet prikt
geefje cactus ook voldoende water zodat hij sterk en gezond blijft

success ☺

Toegevoegd na 1 minuut:
ps: niet te veel water want dan verslapt een cactus