Met welke netels kan je netelthee maken ?

Ik heb in mijn tuin netels staan zoals te zien op foto, kan je hiervan netelthee maken ?

Kan ik vers geplukte blaadjes overgieten met kokend water ?
Of gebruikt men best de blaadjes met stengels ?

Of is het beter om de blaadjes/stengels te laten drogen ?

Hoe kan het drinken van netelthee de gezondheid bevorderen ?

Graag antwoorden van mensen met ervaringen.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
4.2K
Amadea
11 jaar geleden
Er is geen foto te zien.
Amadea
11 jaar geleden
Ja, zo te zien is het de juiste plant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey Amadea, dank je voor de snelle reactie, heb je er toevallig zelf ervaring mee ?
Amadea
11 jaar geleden
Niet met thee ervan, maar wel met soep. Heerlijk!

Het beste antwoord

Er bestaan veel soorten netels.
Die jij bedoelt zijn de brandnetels en die heb je weer in twee soorten.
Eenjarige en vaste brandnetel.
Beiden soorten werken geneeskrachtig.
Op je foto is de vaste brandnetel te zien.
Je gebruikt de toppen van de plant.
Thee van brandnetel is bloedzuiverend.
Is erg voedzaam.
Gaat ontstekingen tegen, vooral reumatische ontstekingen.
Is uitstekend tegen puistjes in het gezicht.
Het is goed bij problemen met de gal/ lever. omdat het zuiverend werkt.
Het werkt goed bij netelroos en ischias.
En je kunt er een heerlijke soep van maken!!
Die natuurlijk niet prikt.

Brandnetel toppen zijn goed te drogen en gedroogd uitstekend te bewaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eddijst, bedankt voor je antwoord.
ook de anderen bedankt voor de aanvullende antwoorden.

Andere antwoorden (2)

Netelthee wordt gezet van brandnetels.
Hier staan recepten: http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/koken-recepten/brandnetel-thee.172273
Je kunt het ook zetklaar kopen: http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/dranken/koop-brandnetelthee.74343

Brandnetel is bloedzuiverend en helpt bij een goede vochthuishouding. Het helpt bij het verwijderen van gifstoffen uit het bloed en is ook goed voor de blaas. Daarnaast goede bron van vitamine A en C en bevat ijzer, kiezelzuur en magnesium. Ook befaamd om haar weldadige werking op de gewrichten.
Amadea
11 jaar geleden
als de plant uit de bloei is kan je de jonge blaadjes en toppen er afhalen en met 4 eetlepels toppen of jonge blaadjes giet je er ongeveer 1/2liter .kokend water over en laat dit 10min.trekken schenk door een theezeefje als je wilt drinken en doe er honing bij in plaats van suiker je mag niet overdrijven met het drinken er van, brandnetel thee reinigt het lichaam. Zorgt voor voldoende ijzeropname en voorkomt reuma en jicht.bloedzuiverend en heeft nog wel meer goede eigenschappen maar te veel is niet goed voor je nieren,dus die halve liter is meer dan genoeg voor 1 dag