op de groene tomaten aan mijn plant zitten kleine bruine plekjes wat is dit?

en is dit toevallig te behandelen fototjes folgen nog

Toegevoegd na 6 minuten:
De tomaten groeien bijna niet

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

Bijna zeker heb je het begin van een schimmelziekte in je tomaten.
Is er al iets te zien aan het blad?
Augustus is de maand dat het vaak mis gaat met de tomaten.
Voor die tijd, zijn de planten in de volle groei en gezond.
Nadat er vruchten zijn, gaat de groei er vaak uit, wordt de weerstand minder en raken de planten gevoelig voor een tomatenziekte.
Een tomaat heeft erg veel water en mest nodig en vooral die mest ( voedsel) wordt nogal eens vergeten, immers de planten groeien toch goed.
Maar de plant heeft erg veel energie nodig om zijn vruchten te vormen, is er te weinig voeding, dan gaat de groei er uit en worden de planten in augustus/ september snel ziek.
Het is dus zaak, dat de planten sterk en gezond blijven door regelmatig te mesten.
Geef ze nu eerst een vloeibare mest, die wordt snel opgenomen ( gaat in het gietwater) en later een goede organische mest, werk het licht door de grond heen en geef ruim water.
Probeer het blad droog te houden, door ze in een plastic tentje te zetten, die zijn kant en klaar te koop en kan je met een rits dicht doen bij regen.
Veel meer kan je eigenlijk niet meer doen, omdat de schimmel al in het weefsel van de plant zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grote kans op schimmel, geef ze wat extra aandacht bijv inspuiten maar aan deze tomaten kun je niks meer doen