Is het mogelijk om een hortensia en trosrozen die in de tuin staan uit te graven en in een pot te doen?

Voor de zomer heb ik een aantal mooie en best wel dure planten gekregen voor in de tuin, een hortensia en trosrozen. Ik heb deze meteen in de tuin gezet. De hortensia is inmiddels al flink gegroeid en bloeit nog steeds erg mooi. Net als de trosrozen. Ik ga over een paar weken verhuizen en wil heel graag de planten mee nemen. Bij ons nieuwe huis hebben we geen tuin meer maar een groot balkon. Kan ik de planten uitgraven en in een grote pot op het balkon zetten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Rozen kunnen ook in grote bakken en potten groeien.
Voor een daktuin, terras of balkon komen trosrozen (vooral patiorozen) stamrozen en leirozen in aanmerking.
Trosrozen nemen behoorlijk veel oppervlak in dus het is wel nodig om ze in een grote bak 0f pot te planten. Hoe groter de pot , hoe beter.
De wortels van een roos moeten veel ruimte hebben. Voedzame grond en ruimschoots water zijn ook een vereiste. Zorg er vooral voor dat het water goed kan aflopen en zorg er ook voor dat ze wel zon krijgen.
Op een noordkant zullen ze zich niet prettig voelen, hier is te weinig zon om het water te laten verdampen en loop je meer kans op schimmels of andere kwalen.
Een roos heeft wel zon nodig.

Een hortensia kan heel goed in een pot of bak, zelf heb ik ze niet alleen in de border staan maar ook in rieten manden staan in de voortuin op het noorden en ze doen het perfect. Ze kunnen dus goed in de schaduw met alleen 's morgens een zonnetje of in de halfschaduw.
Ik haal ze alleen binnen in de schuur of zet ze op zolder als het gaat vriezen, omdat die rieten manden weinig bescherming bieden. Je kunt de pot tijdens de koude periode ook isoleren en buiten laten als je een beschut balkon hebt.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

hortensia kan ook goed in een pot, trosrozen weet ik niet
11 jaar geleden
Ja dat kan best wel, maar dan wel een hele grote pot nemen, groter dan een emmer!
De rozen direct na het rooien voor de helft afknippen.
De hortensia zal wel even slap gaan hangen, maar overleeft het wel.
Neem wel een goede potgrond voor in de potten, dus geen tuingrond.