Help: Wat is er te doen tegen Emelten?

Ik heb een gazon dat vol zit met Emelten.
De merels komen steeds en pikken en trekken heel het gras kapot.
Weet iemand een goede oplossing om dit te bestreiden
BVD - Jan

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.7K

Het beste antwoord

2 jaar terug hebben zij mijn gazon bijna helemaal kaalgevreten .
Nu heeft de regering bijna alle vergif verboden .
Maar er is nu nog 1 middel te verkrijgen in het tuincentrum
Het middel is tegen emelten en engelingen en is van bayer en moet 2 maal per jaar gebruikt worden .
Ik weet niet of bij jou het probleem in 1 maal is opgelost maar bij mij is het al een stuk beter geworden maar ik heb er nog steeds last van .
Het middel moet rond deze tijd gebruiken .
Wacht er niet te lang mee .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gewone muggen kun je makkelijk 'bestrijden' door te voorkomen dat je stilstaand water in je tuin hebt (al kun e tegen de overlast van de vijver van de buren niks uitrichten), maar emelten (langpootmug-larven) zijn een wat lastiger te voorkomen probleem. Jij het voornamelijk last van de vogels die je van veel van deze beesten afhelpen, maar het zijn echt de larven zelf die je grasmat ruineren door het jonge groen te eten.

Je kunt ze (de emelten, niet de vogels) bestrijden door aaltjes in de grond te brengen . Dat kan echter pas als de grond weer wat is afgekoeld, rond het einde van september.

Toegevoegd na 1 dag:
Ja, ik dacht in eerste instantie ook aan meikevers - engerlingen, maar er staat toch ECHT emelten. En ja, die kunnen echt een plaag zijn voor je grasmat.

Flauw dus om daar minnen voor te geven als je (ook) denkt dat het om engerlingen gaat, maar de vraag staat er zoals hij er staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zijn geen muggenlarven maar Mei- of Junikevers.
Geen emelten maar engerlingen.
Daar kan u weinig tegen doen, ze hebben een levenscyclus van +/- 2 jaar en gaan dan vanzelfs weg.
Bestrijden met die aaltjes gaat ook al niet want dit soort larven zijn daar tegen bestand.
De vogels zijn er goed mee.
Onze zoon heeft zich arm betaald aan allerlei chemische brol en niets heeft geholpen. Na 2 jaar herzaait en nu is alles weer netjes.

Toegevoegd na 20 uur:
Wij hebben dit product van Bayer ook gebruikt maar met matig resultaat.
http://www.bayergarden.be/SCGARDENBLX/products_benl.nsf/CMSAllByIntID/PSMT-8EBCMP02ec.html?OpenDocument
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou vergeet die 2 jaar maar !
Ik zit er veel langer mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan, maar dan heeft u zeker de Meikever.
Die heeft een levenscyclus van 4 JAAR.
Deze komt zeldzaam voor waardoor ik op Junikever gegokt heb, die "maar" 2 jaar de boel vervoest.