Hoe ontstaat graszaad?

Graszaad koop je gewoon uit de winkel, simpel. Maar waarom zie ik datzelfde zaad dan niet uit mijn eigen gras komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
12.3K

Het beste antwoord

Omdat je voor die tijd je gras gemaaid hebt.

Wanneer je niet gaat maaien, zal je zien dat je gras langer wordt, en dat er sprieten met pluimen uitkomen. Hier zit zaad in.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8b/Gewoon_struisgras_bloeiwijze_Agrostis_tenuis.jpg

Hier zie je doorgeschoten gras, dit is dus eigenlijk de bloem van de grasplant, waaruit zaad gevormd wordt.
Dit zal zichzelf ook weer verspreiden, waardoor na verloop van tijd kale plekken dicht kunnen groeien.

Tenzij je het voortijdig weer afmaait.
11 jaar geleden
walter
11 jaar geleden
Dat werkt bij alle grassoorten hetzelfde. Gazongras is bestaat veelal uit gewoon struisgras (http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewoon_struisgras) . Die vormt ook pluimen, net als andere grassoorten.
walter
11 jaar geleden
Vast wel. Zal wel op de manier gaan zoals ze graan kweken en oogsten. Dat is immers ook een soort van gras (maar dan een groter soort).

Andere antwoorden (1)

Grassen horen tot de ' hogere' planten en hebben dus gewoon bloemen ( pluimpjes)
Planten met bloemen kunnen dus ook zaden vormen.
Indien je het gras niet zou maaien, dan was het nu 40 tot 60 cm hoog en zat het vol met lange gele aren die vol zaadjes zitten.
Het bekende graszaad.
Zo komt de kweker ook aan het graszaad, alleen kweekt hij meer soorten en mengt dit door elkaar voor een goed graszaadmengsel.

Toegevoegd na 1 dag:
Op de foto het enorme olifantsgras in de herfst.
Hoogte tot ruim 3 m.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja veel mensen vinden dat slordig staan, maar anderen juist mooi.
Indien je arme grond hebt, en vrijwel nooit mest, is bloeiend gras zeker niet onaardig.
En bespaart je veel werk door niet te maaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn grassoorten van minder dan 10 cm. hoog, maar ook van meer dan 3 m.
Maar voor ieder soort telt een max. hoogte en hoger wordt het nooit, dus ook gewoon gras stopt een keer met groeien/ bloeien.