Heb 2 jaar gevraagd om herstel van gebreken en niets aan gedaan door leverancier. Daardoor factuurniet voldaan en krijg nu incasso. Wat nu?

Tuin laten aanleggen en struiken gaan dood. Nu wil ik herstel, maar tuinman wil eerst volledige betaling van de factuur. Ik wil dit achterhouden tot herstel is gedaan. Twee jaar heeft hij er niets aangedaan en wij hebben ook andere tuinman om herse gevraagd. Nu krijgen we incassobureau op ons nek. Moeten we nu alsnog betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (5)

Het ziet er naar uit dat dit een juridisch geval zal gaan worden. Kennelijk ben je er niet uitgekomen met de leverancier en is zijn geduld op. Hij laat het er nu op aankomen. Als je denkt dat je sterk staat zou je het op een rechtszaak aan kunnen laten komen, anders is gewoon betalen waarschijnlijk de goedkoopste oplossing. Hoewel dat vast niet bevredigend is. Misschien iets voor de rijdende rechter?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vertelt niet of je een evenredig deel niet betaald hebt, of helemaal niets.

Als de struiken doodgaan door verwijtbare fouten van de tuinman lijkt het redelijk om een deel van de rekening (ongeveer die struiken) niet te betalen.
Als je een veel groter deel niet betaald hebt, of misschien wel niet, staat de tuinman in zijn recht: het werk dat hij goed gedaan heeft moet gewoon betaald worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indien er een offerte is en daar zijn beide partijen het mee eens en getekend, dat is er mogelijk in opgenomen over de plantgarantie van struiken.

Is dat niet het geval, dan is er geen verhaal te halen bij de hovenier die het heeft aangelegd.
Hij heeft geleverd wat er overeen is gekomen en wil daar zijn geld voor.
Dan is er ook nog mogelijk spraken van overmacht.
Indien er struiken dood gaan door extreem veel regenwater, of door de enorme koude twee weken in februari, met tot min 20 graden vorst, of door de drie maanden van extreme droogte vorig voorjaar, dan kan de hovenier daar niets aan doen.
Misschien zijn er in de tuin wel honden die overal tegen aan plassen of katers die dat doen.
Dat valt allemaal onder overmacht.
Dus niet anders beschreven in de tuinofferte, zal het toch betalen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ natuurlijk Ed!
Hij heeft een overeenkomst,deel officieel en deel "zwart". Moet gewoon zijn afspraak nakomen en betalen, hij heeft die afspraak 2 jaar geleden al gemaakt,niet alles betaald en vindt het dan nog vreemd dat de tuinman verder niks meer heeft gedaan en nu met incassobureau dreigt?!?! Reageert trouwens nergens op dus naar mijn mening niet alleen onbetrouwbaar maar ook heel ondankbaar nadat er zoveel moeite door velen is gedaan!
Groetjes vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
foei euc!! helemaal het plusje vergeten! :) (met vertraging, maar bij deze hoor eddepet)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zat al helemaal in de stress voor dat puntje ;-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig dan maar dat je er weer 2 punten bij hebt want je hebt er al zo weinig, zielig :-(( ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
#PROEST# jaja, die Ed is echt enórm op de puntjes!!
(huhum) ;-))) hoop dat er nu een enorme zware last van je schouders is gevallen Ed ;-p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zitten soms ook mispunten tussen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad daar heb je een punt ;-)
Hopenlijk heb je in de afgelopen 2 jaar wel een aangetekend schrijven gestuurd.Als je niet tevreden ben moet dat altijd gebeuren.En weet je als je over afgelopen winter praat toen zijn er wel heel veel struiken dood gegaan.Of was je daar voor al niet tevreden?
Nu moet ik eerlijk zeggen als je in zo.n situatie zit,dat je er uit probeert te komen met praten,je kan wel gaan dreigen
met een recht zaak,maar dat gaat hem echt niet worden,kost je veel geld(of ben je verzekerd).
Probeer met de hovenier te praten,hij is toch ook gebaat z,n geld te krijgen,mijn ervaring is,altijd proberen uit te praten,vraag hem op de koffie,en probeer het te regelen.
Suc6
burgos
11 jaar geleden
Ja, je diens alsnog te betalen.
De tuinman heeft immers de tuin aangelegd en beplant.

Als dit bedrag niet voldaan is kan me wel indenken dat deze tuinman er niets voor voelt om beplanting te vervangen.

Bij aanleg van een tuin is het normaal dat er uitval is (planten niet aanslaan)
Of dit komt door nalatigheid van de tuinman is nog te bewijzen.
Zo lang je dit niet kan bewijzen dat het nalatigheid van deze is, en hier niets over is afgesproken (liefst op 'papier') is de tuinman niets naar je verplicht.

Kortom, zo als het er nu voor staat ben jij de persoon die in gebreke is gebleven. Het lijkt mij raadzaam de factuur z.s.m. te voldoen om bijkomende kosten zoveel mogelijk te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Al was het alleen al omdat ik de - NIET snap!
Duidelijk antwoord, zo klaar als een klontje,afspraak is afspraak, deel officieel en deel "zwart" maakt niet uit, je moet gewoon je afspraken nakomen!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
yep, men vergeet weleend dat mondelinge afspraken ook rechtsgeldig zijn, alleen zijn deze lastiger aan te tonen. dat het (deels) zwart is maakt geen flaus aus.
als iemand kiest voor een beun heeft dit een reden. ik zie mezelf al bij een tuincentrum planten kopen: ik betaal de helft, en als ze dood gaan weiger ik de andere helft te betalen (op zich al vreemd) en dan ook nog mijn betaalde helft terugeisen óf een nieuwe plant. niet slim om geen cm. toe te geven en vervolgens van anderen te eisen dat ze je wél tegemoet komen. wellicht is de min van iemand die het graag anders wil zien, of om een andere reden 'frustratie' wil uiten. in ieder geval bedankt voor het +je :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@eucalypje: Precies. En dan pas betalen als de planten na een jaar nog leven;-) Mijns inziens kun je pas aanspraak op garantie (herstel) maken als je de geleverde diensten/producten betaald hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt paca maar ook dan NIET op planten/struiken enz. na een strenge winter!