Heb 2 jaar gevraagd om herstel van gebreken en niets aan gedaan door leverancier. Daardoor factuurniet voldaan en krijg nu incasso. Wat nu?

Tuin laten aanleggen en struiken gaan dood. Nu wil ik herstel, maar tuinman wil eerst volledige betaling van de factuur. Ik wil dit achterhouden tot herstel is gedaan. Twee jaar heeft hij er niets aangedaan en wij hebben ook andere tuinman om herse gevraagd. Nu krijgen we incassobureau op ons nek. Moeten we nu alsnog betalen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het ziet er naar uit dat dit een juridisch geval zal gaan worden. Kennelijk ben je er niet uitgekomen met de leverancier en is zijn geduld op. Hij laat het er nu op aankomen. Als je denkt dat je sterk staat zou je het op een rechtszaak aan kunnen laten komen, anders is gewoon betalen waarschijnlijk de goedkoopste oplossing. Hoewel dat vast niet bevredigend is. Misschien iets voor de rijdende rechter?

Je vertelt niet of je een evenredig deel niet betaald hebt, of helemaal niets. Als de struiken doodgaan door verwijtbare fouten van de tuinman lijkt het redelijk om een deel van de rekening (ongeveer die struiken) niet te betalen. Als je een veel groter deel niet betaald hebt, of misschien wel niet, staat de tuinman in zijn recht: het werk dat hij goed gedaan heeft moet gewoon betaald worden.

Indien er een offerte is en daar zijn beide partijen het mee eens en getekend, dat is er mogelijk in opgenomen over de plantgarantie van struiken. Is dat niet het geval, dan is er geen verhaal te halen bij de hovenier die het heeft aangelegd. Hij heeft geleverd wat er overeen is gekomen en wil daar zijn geld voor. Dan is er ook nog mogelijk spraken van overmacht. Indien er struiken dood gaan door extreem veel regenwater, of door de enorme koude twee weken in februari, met tot min 20 graden vorst, of door de drie maanden van extreme droogte vorig voorjaar, dan kan de hovenier daar niets aan doen. Misschien zijn er in de tuin wel honden die overal tegen aan plassen of katers die dat doen. Dat valt allemaal onder overmacht. Dus niet anders beschreven in de tuinofferte, zal het toch betalen worden.

Hopenlijk heb je in de afgelopen 2 jaar wel een aangetekend schrijven gestuurd.Als je niet tevreden ben moet dat altijd gebeuren.En weet je als je over afgelopen winter praat toen zijn er wel heel veel struiken dood gegaan.Of was je daar voor al niet tevreden? Nu moet ik eerlijk zeggen als je in zo.n situatie zit,dat je er uit probeert te komen met praten,je kan wel gaan dreigen met een recht zaak,maar dat gaat hem echt niet worden,kost je veel geld(of ben je verzekerd). Probeer met de hovenier te praten,hij is toch ook gebaat z,n geld te krijgen,mijn ervaring is,altijd proberen uit te praten,vraag hem op de koffie,en probeer het te regelen. Suc6

Ja, je diens alsnog te betalen. De tuinman heeft immers de tuin aangelegd en beplant. Als dit bedrag niet voldaan is kan me wel indenken dat deze tuinman er niets voor voelt om beplanting te vervangen. Bij aanleg van een tuin is het normaal dat er uitval is (planten niet aanslaan) Of dit komt door nalatigheid van de tuinman is nog te bewijzen. Zo lang je dit niet kan bewijzen dat het nalatigheid van deze is, en hier niets over is afgesproken (liefst op 'papier') is de tuinman niets naar je verplicht. Kortom, zo als het er nu voor staat ben jij de persoon die in gebreke is gebleven. Het lijkt mij raadzaam de factuur z.s.m. te voldoen om bijkomende kosten zoveel mogelijk te voorkomen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100