Welke winterharde en wintergroene plant groeit goed op een zeer zonnige plaats in droge aarde?

Het betreft 1m2. Mag maximaal 1 meter hoog zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

Zelf heb ik een zonnige tuin op het zuiden vlak aan zee. Ik heb dus echte zandgrond als basis, droog dus.

Nu ligt het er net aan op wat voor plek het is. Moet het een blikvanger zijn? Ik heb zo'n plek opgevuld met een Yucca Filamentosa.
http://www.neerlandstuin.nl/plantenb/yucca.html

Wordt zo'n 50-70 cm. hoog en blijft groen. Is goed winterhard en eens in de paar jaar bloeit hij zo prachtig en door de bloeiende stengel is hij dan wel 1½ m. hoog.
Het duurt echter wel een paar jaren voor je hierdoor verrast wordt. Hij is echter ook zonder bloemen van grote sierwaarde. Hij heeft ook een nadeel, de bladpunten prikken gemeen dus hij moet wel vrij kunnen staan.
Je hebt dan wél een onderhoudsvrije plant, want je hoeft er niets aan te doen. Hij groeit vanzelf en ik heb momenteel al diverse yucca's staan omdat er vanzelf nieuwe plantjes aan de oude plant ontwikkelen. Ik haal ze eraf en zet ze zo weer in de grond op een andere plek. Ze groeien gewoon weer verder, zonder te stekken ofzo.

Toegevoegd na 20 minuten:
Nog zo'n kanjer die het bij mij erg goed doet én groen blijft, met in het najaar mooie rode vlakken op het grote groene blad is de Bergenia, ofwel de schoenlappersplant.
Ik heb dus de soort Bergenia cardifolia 'Purpurea'.
Deze is zeer winterhard en bloeit elk jaar met enkele stengels vanuit het midden met daarop trosjes hardroze bloemen. Hoe ouder hij wordt, hoe mooier. Het blad is hartvormig en wordt steeds groter. Hij blijft ook laag maar breidt zich wel uit. Af en toe moet je hem weer scheuren en ook gewoon op een andere plek weet planten.
De grote bladeren verstikken ook het onkruid, hier heb je dan ook geen last van.
http://www.neerlandstuin.nl/planten/bergenia.html
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Rozemarijn is wintergroen, tot 1 m hoog, bloeit in het vroege voorjaar, ruikt heel lekker ( de blaadjes) is een keukenkruid, staat het liefst in de zon op droge grond.
Het zelfde geldt voor lavendel en kruidentijm.
Ook beiden wintergroen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk een aan de Geranium macrorrhizum 'Album'. Deze tuingeranium bloeit met witte bloemen tot 2,4 cm groot, met lichtroze kelk en lichtroze meeldraden die bijen lokken. De bladeren zijn wintergroen, kleverig behaard, diep ingesneden met een sterk aromatische geur. Oudere bladeren krijgen een mooie, rode herfstkleur.
Of: Geranium macrorrhizum 'Ingwersen´s Variety’. Het is een van de populairste wintergroene bodembedekkers van deze familiesoort. Ook bij deze krijgen de bladeren van oudere planten een mooie, rode herfstkleur.
De Helleborus foetidus heeft diep ingesneden bladeren. Deze Helleborus heeft zijn Nederlandse naam stinkend nieskruid te danken aan de groenige bloemen die stinken als ze worden aangeraakt. Deze Helleborus is wintergroen met volle, donkergroene gekleurde bloemen in groepjes van december tot april; die zijn niet erg opvallend: groenachtig met rode randjes maar zorgen daarmee wel voor een rustig accent.
Het brandkruid, Phlomis russeliana heeft grote wintergroene grondbladeren waaruit tot 90 cm hoge bloemstengels groeien. Daaraan verschijnen in etages kransjes van lichtgele lipbloemen. Niet alleen mooi in bloei, want ook uitgebloeid blijven ze in de winter aantrekkelijk.