wat gebeurd er met je grond en planten als je koffie dras en thee zakjesinhoud in je moestuin gooit.?

mijn oma deed dit vroeger al maar ik weet niet waarom? en nu wil ik dit ook doen in mijn moestuin ,maar kan dat wel????

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij mij zou m'n tuin dichtslibben...
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Koffieprut helpt tegen katten. Die hebben er een hekel aan, en daardoor zullen ze dus niet je moestuin als kattebak gebruiken.
Ik heb zelf koffieprut in mijn plantenpotten in de vensterbank, omdat mijn lieve poesjes ze anders uitgraven. Maar 1 ding verbaasd me in je vraag. Waarom wil jij net als je oma koffieprut en inhoud van je theezakjes in je moestuin doen als je niet weet waar het voor is?

Het beste antwoord

Zolang je geen kruiwagens vol met oude theezakjes en koffieprut in je groente tuin gooit, zal er niet veel met je grond gebeuren.
Pas bij een laagje van een cm of 5, gaat het invloed hebben op de structuur van de grond en het ecologisch leven daarin.
Maar bij 5 cm dik, heb je per m2 , 5 emmers vol koffieprut en thee zakjes nodig.
Beetje groentetuin is toch wel 100 m2
500 emmers dus.
Wat koffieprut en de inhoud van theezakjes, is puur organisch materiaal, dus zal dit geruisloos verteren, bijna zonder enige invloed op de grond.
Net als het blad van de bomen, uitgetrokken onkruid, vogelpoep, wormenmest enz.

Toegevoegd na 3 minuten:
De denkwijze van de mensen vroeger was, dat alle afval weer te gebruiken was en omdat afval niets kost en iedereen dit iedere dag weer had en je moest het anders toch weggooien, kon je het maar beter wel gebruiken, je was van de rommel af en het had enige nut. ( dacht men)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het een heleboel is kan je er inderdaad beter eerst een composthoop van maken.

Andere antwoorden (2)

Kan geen kwaad, de papierresten zou ik wel apart weggooien om voor het zicht. Koffieprut zou katten weg jagen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja dat kan is een organisch materiaal ,dit verteerd verder in de bodem en helpt daarmee het bodemleven op peil te houden. Bodemleven is belangrijk voor de grond om de vruchtbaarheid op peil te houden.