Mag je met een luchtbuks gevogelte in je eigentuin neer schieten?

Dan heb ik het hier over eksters die hondenbrokken jatten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
32.4K

Het beste antwoord

Nee dat mag niet.

Het mag niet, je mag alleen op je eigen terrein met je buks schieten op kaartjes en andere dode doelen.

Pas als je een jachtakte hebt is er "wat" mogelijk wat betreft schieten op dieren en dan ook maar heel beperkt.
Een jachtakte krijg je niet voor het schieten op eksters.

PS:
Wat voor hond heb je eigenlijk?
Een beetje hond verjaagt toch de eksters uit jouw tuin?

Toegevoegd na 6 minuten:
Nog een reden waarom het niet mag:

De Ekster is een beschermde inheemse diersoort (artikel 4, eerste lid, onder b, FFwet).

De Ekster is vermeld in Bijlage 2 van de Bekendmaking lijsten beschermde inheemse diersoorten (artikel 4, vierde lid, FFwet; deze bekendmaking is gepubliceerd in de Staatscourant 2001, 2200).

Ook het nest van een ekster is beschermd (artikel 11 FFwet).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"... of andere dode doelen" Mag men dan wel op dode vogels schieten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een beetje hond vreet ook meteen zijn bakje leeg, het zal wel weer zo'n veredelde rat zijn....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@freek dode #doelen# zijn niet per definitie kadavers, maar kunnen ook blikjes zijn om maar even wat te noemen. @pelle denk dat het om een hond gaan die geen voedselnijd heeft, meer krijgt dan ie op kan in 1 keer, en zeker geen jachtinstinkt heeft. ;-)) @momo dikke +!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nouja zeg Pelle! Wat heeft dat er nu mee te maken? Of een hond zijn bakje in 1 keer leeg 'eet' is niet rasgebonden hoor.
Maar je punt is duidelijk, jij houd niet van kleine hondjes?..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke plus voor het antwoord+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hond die zijn bak niet leeg eet en geen vogels verjaagt die bij zijn bak komt is geen hond meer nee, dat is een hond die te veel eten heeft gehad en niet meer lijkt op een echte hond. Waarschijnlijk krijgt de hond ook gewoon te veel voer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@wicca
vrijwel elk persoon heeft een voorkeur voor een bepaalde hond, of maat van de hond. zo stoot ik bv liever mijn knie aan een hond dan dat ik over een hond struikel.
ik heb dan ook geen veredelde rat, maar een veredelde shetlander. bij honden is het natuurlijk gedrag zodanig dat ze ongeregeld eten tot ze verzadigd zijn.
veel overgewicht bij honden kan idd voorkomen worden door een hond een afgepaste hoeveelheden te geven welke je verspreid over de dag kan geven. (ofwel, heuse maaltijden) ;-) honden eten bij continu voedselaanbod dus niet omdat ze honger hebben, maar omdat hun instinct zegt dat ze moeten eten als de mogelijkheid daar is en zolang ze kunnen omdat ze nooit weten wanneer de volgende maaltijd komt. eet een hond het niet op (binnen een half uur bv) zit ie vol (lichamelijke oorzaken ff uitgesloten) en heeft ie gewoon genoeg gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook mijn voorkeur voor een bepaald ras, maar om een ander zijn hond nu een veredelde rat te noemen..... Klopt helemaal van het eetgedrag...dikke + Oohhnee, dat kan niet. :-)
Kristal
11 jaar geleden
Momo, +1!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat ik dus typisch vind, is dat eksters beschermde dieren zijn, terwijl ze heel veel voorkomen.
als ik in absolute aantallen per dag ga kijken, dan staan eksters en kauwen op een gedeelde eerste plaats

Andere antwoorden (7)

Nee dat mag niet, het is niet toegestaan om dieren (die niet van jezelf zijn) te mishandelen of neer te schieten als het geen zelfverdediging is. Wat dacht je ervan de hondenbrokken binnen te zetten?
Vogel handelt vanuit zijn instinct he! 'ik heb honger. Ah, daar ligt wat lekkers.' Die kunnen niet zelf bedenken dat dat jouw (kostbare?) hondebrokken zijn en dat dat dan niet mag...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag geen enkel dier mishandelen. ook niet die van jezelf.
ronron1212
11 jaar geleden
Dieren die van je zelf zijn mag je ook niet mishandelen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, heb het een beetje vreemd opgeschreven zie ik nu!
* je mag dieren nooit mishandelen, behalve als zelfverdediging
* je mag je eigen dier doden.
Hoe afschuwelijk ook, kennen jullie dat verhaal van die griet die een tas van haar kat had gemaakt? Die werd dus niet vervolgd, omdat het haar éigen kat was geweest!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het dier geen pijn heeft geleden tijdens het doden zie ik dat als een minder afschuwelijk iets dan enige andere vorm waarin een dier gedood wordt en wel pijn lijdt of zijn hele leven opgesloten heeft gezeten. De afschuwelijkheid is volgens mij vooral cultureel bepaald en slaat objectief nergens op, de meeste mensen die hierover klagen/klaagden eten wel vlees van een dier dat z'n hele leven in hokje heeft gezeten. Blijkbaar heeft de maakster hetzelfde idee erover als ik: Haar doel; het fenomeen dat dieren steeds meer een product worden in een andere context plaatsen. Over het project, waarbij ze haar eigen kat letterlijk de nek omdraaide voor een tasje, zegt ze in Pauw & Witteman: “Wat in mijn project terugkomt zijn maatschappelijke culturele fenomenen, die als normaal worden gezien, maar die mij verbazen. Deze probeer ik in context te plaatsen en uit te vergroten. De beste manier was om dat met een dier te doen dat dicht bij mij staat. Voor veel mensen voelt het zoveel anders dan een anonieme koe uit een één of andere stal, terwijl het feitelijk hetzelfde is. http://carriere.blog.nl/actualiteit/2009/05/16/hoe-maak-je-van-een-kat-een-tas
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben vegetariër Mr. Tomaat, dus ik 'mag' het afschuwelijk vinden ;-)
Ik begrijp je punt hoor, dat het hypocriet is, dat vind ik ook!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt. wel leren schoenen dragen, maar geen bont van je eigen kat
Nee, dat is verboden.
Als de laatste vogel dood is, gaan de mensen beseffen dat ze luchtbuksen niet kunnen eten. Word ornitholoog, man.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag geen enkel dier mishandelen.
Ook niet die van jezelf.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij valt het in een keer doodschieten van een dier niet onder dierenmishandeling.
Wettelijk mag je maar enkele dieren doodmaken. Bijvoorbeeld ratten, maar dan wel op een 'nette' manier.
Eksters staan niet op dat lijstje.
Zie de link, en dan onder het kopje Beschermde soorten, derde bullit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je even verder leest: je mag die ekster zelfs niet laten schrikken :-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je even verder leest: je mag die ekster zelfs niet laten schrikken :-)
11 jaar geleden
Je mag met je buks geen eksters schieten EN je kogel mag het erf niet verlaten.
Dus schiet je een ekster en vliegt hij toch nog weg dan ga je dubbel de fout in.
Lieve mensen, er zijn tegenwoordig levensgevaarlijk krachtige windbuksen legaal verkrijgbaar, die DWARS door een houten tuinafscheiding (22mm) schieten en dan NOG dodelijke kracht hebben.
Schiet dus in je tuin op een goede afstopping en zorg dat de kogels niet kunnen afketsen.
Schiet niet op dieren en ook niet op metalen voorwerpen, een ricochet kan ernstige verwonding veroorzaken.
Laat de mondingsnelheid van je buks vaststellen en laat evt. een lichtere veer monteren, behandel je buks als een vuurwapen, sommige buksen doen qua kracht weinig onder voor een .22LR vuurwapen.
Dit is geen grapje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is in Nederland verboden om zonder een vergunning te hebben een luchtgeweer te bezitten, laat staan om er mee te schieten. Als iemand bij de politie gaat vertellen dat hij door een kogeltje van een windbuks is geraakt, ook al is het niet waar, en jij bent aan het schieten geweest, bewijs dan maar eens dat het niet het kogeltje was uit jouw buks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Als iemand bij de politie gaat vertellen dat hij door een kogeltje van een windbuks is geraakt, ook al is het niet waar, en jij bent aan het schieten geweest, bewijs dan maar eens dat het niet het kogeltje was uit jouw buks." Dat is heel goed bewijsbaar. Maar nog veel gekker is dit, hoe krijgt iemand een windbukskogel in zijn lichaam, zou wel bijzonder toevallig zijn dat dat gebeurt als de vraagsteller aan het schieten is. Of die persoon moet zich vrijwillig hebben beschoten.laten beschieten. Complete onzin dus.
LeonardN
3 jaar geleden
https://www.jachtloods.nl/nieuws/luchtbuks-legaal-nederland/
Vrijwel alle vogelsoorten in nederland zijn beschermd. Je mag ze dus niet doodschieten, en mogelijk niet eens verjagen.
Hondenbrokken in de tuin is sowieso een slecht idee: daarmee trek je ook allerlei ander ongedierte zoals ratten aan.
Geef je hond gewoon twee keer per dag eten en zorg dat er geen resten blijven slingeren. Beter voor de hond en beter voor de vogels.