Is er een biologische manier om rupsen te weren in de boerenkool?

Ik haal elke morgen en avond een volle hand rupsen uit mijn boerenkool, helaas zie ik toch steeds meer schade komen aan de bladeren, wat kan ik nu het beste doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
8.1K

Het beste antwoord

een kennis van me die een moestuin heeft, zweert bij stukken rauwe ui tussen de kolen.
wel regelmatig verversen.
Rieneke1
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Fysische bescherming:
Afdekking van het gewas met wildnet of duivennet biedt bescherming tegen het klein koolwitje, de kooluil en andere grotere
vlindersoorten. Om tevens rupsen van koolmot uit het gewas te
weren, moeten netten met fijnere mazen zoals insectengaas of
klimaatdoeken worden gebruikt.
Biologische bestrijdingsmiddelen:
Rupsen kunnen biologisch bestreden worden met bacteriepreparaten op basis van Bacillus thuringiensis (Bt) of Spinosad.
fremar
11 jaar geleden
Koolwitjes worden aangetrokken door de lucht van de boerenkoolplant.
Hoe gezonder de plant is, hoe minder hij naar boerenkool ruikt.
Hoe slechter de plant groeit, hoe meer!
Dus hoe meer vlinders, dus hoe meer rupsen!

Planten die dus soms te nat of even te droog staan,al is het maar een dag, gaan direct extra naar boerenkool ruiken, dus trekken ze extra veel vlinders.
Je kunt brandnetelgier maken en dat er over heen gieten, het maakt de plant sterker en hij ruikt dan niet/ minder naar boerenkool.
Je kunt tegen de plant tikken, dan vallen de meeste op de grond, die kan je dan zo oprapen.

De boerenkool extra bemesten met b.v. culterra, hierdoor wordt de plant ook sterker en gaat minder ruiken.
je strooit de korrels rond de plant, werkt het even door de grond en geef daarna ruim water.

De koolbladeren die je uiteindelijk in de herfst/ winter zal gaan eten, groeien er pas aan, als de rupsen er al niet meer zijn, soms zit er dan nog een heel enkele bruine rups in, maar niet de rupsen die er nu in de zomer zo veel inzitten.
Meestal zijn de planten in de herfst, rupsenvrij.

Wel kan je er dan witte vlieg in krijgen, maar ook dat is vaak het gevolg van een matige/ slechte groei.