Mijn komkommerplant heeft een witte schijn op zijn bladeren, hoe komt dit?

Mijn komkommerplantje was altijd 'gezond' tot ik hem op een warme dag eventjes buiten had gezet. Hij zit in een ijzeren pot en had niet gedacht dat het zo warm ging zijn.

Ik haalde hem na een paar uur terug binnen (hij had wel het nodige water gekregen) maar had daarna allemaal witte droge plekken. Nu heeft hij die nog steeds maar de bladeren sterven niet af of gaan niet meer hangen dan ze normaal doen.

wat is dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
6.7K

Het beste antwoord

De plant is het directe zonlicht niet gewend en is dus nu verbrand. Laat je hem buiten staan dan zal het nog wel een hele tijd duren alvorens hij weer nieuwe bladeren gaat krijgen. Je kunt hem dus beter weer terug naar binnen halen. Een komkommerplant moet wel heel veel water hebben rondom de voet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een komkommer mag nooit een groeistoornis hebben, dus altijd voldoende water en mest.
In een pot is het eigenlijk niets, de plant wordt steeds groter, de pot waar hij in staat blijft het zelfde.
Dan komt vanzelf de dag, dat hij een keertje slap hangt van de droogte.
Hierdoor wordt de weerstand van de plant slechter en is de plant vatbaar voor een schimmel meeldauw.
Dat zijn de witte vlekken.
Wil je een komkommer in een pot kweken, dan mag hij wel zo groot zijn als een cementkuip.
En moet hij behalve voldoende water, ook regelmatig mest hebben.
Dus moet hij ongestoord kunnen doorgroeien.
Je zou nog kunnen proberen om hem vloeibare mest te geven, dat wordt binnen een dag in de plant opgenomen.
Misschien groeit hij er een beetje overheen.

Toegevoegd na 22 uur:
Bij nader inzien, zou het ook zonnebrand kunnen zijn, dat verkleurt ook wit en aangezien er een heel hoog u.v. gehalte vorige week was, is dat goed mogelijk.
Zijn de vlekken groot over een groot deel van het blad, dan is het zonnebrand.
Zijn de witte vlekken rond en meerdere op een blad, dan is het meeldauw.