Ik heb een rode aalbessenstruik. Zijn die besjes giftig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.5K

Het beste antwoord

Ze zijn niet alleen eetbaar maar ook supergezond!

*In rode bessen zitten veel vezels, vitaminen, mineralen en andere fytonutriënten. Het is rijk aan vitamine B1, C. Bovendien zitten er de volgende mineralen in: ijzer, fosfor, kalium, koper en mangaan. Verder bevat het fytonutriënten die vallen onder de anthocyaninen. De grote hoeveelheid vezels in dit kleine vruchtje helpen mee aan een gezonde en gelijkmatige spijsvertering zodat bloedsuikerspiegels niet teveelfluctueren. Hierdoor gaat de rode bes vermoeidheid tegen en werkt het goed voor mensen met diabetes type 2.

Ook wordt er
*Medicinale thee van rode bessenstruikblad gemaakt!
Thee van de gedroogde bladeren van de rode bessenstruik wordt gezet om jicht en reuma te verlichten. Voor mond- en keelinfecties wordt aangeraden om koude of lauwe thee van deze bladeren te gebruiken om mee te gorgelen. Je kunt een kompres maken van deze thee om slecht helende wonden mee te behandelen.

*Als medicijn gebruikt voorgeschreven:
12 Indicaties voor rode bes als medicijn
Rode bessen werken door de fytonutriënten anthocyaninen, die vaak in rode vruchten voorkomen als antioxidant. Hierdoor is het een natuurlijke preventie tegen kanker, diabetes, hartziekten en ouderdomsverschijnselen in het algemeen. Daarnaastwordt door kruidendeskundigen in Europa de rode bes voorgeschreven bij de volgende 12 ziekten.
1.Obesitas,
2.Reuma,
3.Miltproblemen,
4.Pijn aan de urinewegen,
5.Anorexia,
6.Blaasproblemen,
7.Cirrose,
8.Lage Bloeddruk
9.Leverproblemen,
10.Vermoeidheid,
11.Algemene verschijnselen van zwakte

Als laatste zijn er heerlijke recepten te vinden op oa internet!

Ik zou zeggen eet smakelijk en gezond!
Groet vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, die zijn eetbaar. Van die vruchtjes wordt nou bessenjenever gemaakt. Puur zijn ze wel nogal zuur, dus er moet veel zoetigs bij. Je kunt de takjes afbreken en de besjes er met een vork afritsen. Even wassen en ze zijn eetklaar.
Amadea
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
brrrrr megazuur idd, +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm lekkerrr!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mmmmmmmm lekker met zoetstof, dat wel ! +
Rieneke1
11 jaar geleden
nou vooruit, door de vanillevla dan :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
of met een overheerlijk bolletje slagroomijs van den hertog: ook zeker niet te versmaden ! :)
Rieneke1
11 jaar geleden
doe mij toch maar een glaasje bessen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou vooruit, ik wil niet de lulligste zijn, ik doe met je mee: ober, 2 bessen alsjeblieft ! :)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Persoonlijk vind ik aalbessen lekker zonder zoetigheid.Bessenjenever wordt overigens van zwarte bessen gemaakt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, het klopt dat het eetbaar is daarom geef ik je geen min maar Bessenjenever wordt gemaakt door zwarte bessen te laten trekken in jenever. Soms worden er frambozen bij de bessen gevoegd, soms wordt de drank gezoet met suiker. Bessenjenever is wijnrood van kleur en heeft een alcoholpercentage van ten minste 20%
nl.wikipedia.org/wiki/Bessenjenever