Kan een rozenstruik met vorstschade zich later nog herstellen?

Lijkt voor 90% bevroren, dit jaar ook geen rozen aan de takken die nog leven vertonen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
4.8K

Het beste antwoord

Bij veel rozen is een gedeelte van de takken bevroren.
Door de kern ( hout) van de rozentakken gaat de sapstroom omhoog om bladeren en bloemen te vormen en door de bast gaat de stroom weer terug naar de wortels.
Het blijkt nu, dat bij veel rozen, de bast-laag is bevroren, zodat de sapstroom wel omhoog kan komen, maar niet terug de wortel in.
Hierdoor lopen veel rozen wel uit, maar groeien amper of helemaal niet.
Als je de bast wegkrabt, zie je dan ook een bruin laagje zitten en dat is foute boel.
Al deze takken volledig weg snoeien totaan het gezonde hout ( groene bast), mogelijk maakt de roos dan nieuwe gezonde takken, zoniet, helaas dan maar rooien en weg er mee.

Toegevoegd na 22 uur:
Inmiddels zouden er nu vlak bij of uit de grond, nieuwe gezonde scheuten moeten zitten, dan komt het nog goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je hem bijtijds gesnoeid hebt kan hij nog herstellen.

Ik dacht ook dat mijn rozenstruiken allemaal dood waren,kort gesnoeid en nu staan ze er weer prachtig bij.
Als de struik er nu nog steeds dood uitziet maar je ziet aan de onderkant nog een beetje leven dan kun je hem alsnog snoeien,heb je dit jaar waarschijnlijk niks meer aan maar volgend jaar zal hij het weer doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie net staan voor 90% bevroren maar de takken lijken nog leven te vertonen. Hoe bedoel je dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, snoei alle zwarte en bruine takken weg. Snoei vervolgens, van de takken die de basis vormen, een derde terug. Controleer of er nog leven in deze takken zijn. Droog en bruin = dood. Redelijk groen of sappig = nog enigszins leven. Geef volop voeding, vocht bij de voet. Zit er nog steeds geen leven in snoei dan na een paar weken terug tot 30 cm boven de grond. Belangrijk is vooral of het oculatiepunt goed diep onder de aarde zit. Mijn roos is inmiddels teruggesnoeid tot 1/3 van de oorspronkelijke vorm. Ik hoop dat hij volgend jaar weer volop bloeit.

Toegevoegd na 58 seconden:
http://tuinweetjes.blogspot.nl/2012/03/vorstschade-aan-de-rozen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rozenstruiken met vorstschade kunnen zich wel degelijk herstellen. Snoei de aangetaste takken tot 15 cm boven de grond af. Misschien gaat de roos dan dit jaar niet meer bloeien, maar waarschijnlijk volgend jaar wel.