Ik heb een olijfboom gekocht. Nu vraag ik mij af of ik deze meteen moet verpotten?

En zo ja, kan dit met gewoon potgrond en hoe diep moet de pot zijn ten opzichte van de kluit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
6.8K

Antwoorden (2)

Ja, bij een goede verzorging zullen olijfbomen snel groeien. Wanneer de potkluit alleen maar uit wortels bestaat is het tijd de olijfbomen te verpotten. In tegenstelling tot de meeste andere planten kan men de olijfbomen verpotten in een pot die veel groter is dan de oude pot. De te gebruiken potgrond moet luchtig zijn, de nodige meststoffen bevatten en voldoende houvast bieden. Als extra kan men aan de grond nog wat koemest toevoegen. Deze koemest zorgt ervoor dat het bodemleven geactiveerd wordt en dat komt weer ten goede aan de plant. Wanneer men een olijfboom verpot mag hij in de nieuwe pot enkele centimeters lager geplaatst worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is speciale grond voor mediterrane planten. Hier zit meer zand in en loopt het water goed weg, en er zit meer ijzer in, waardoor grond vaak roder is dan bij ons het geval is. Planten dien je altijd zó over te planten dat het gelijk is als de aanplant die er eerder was. Dus niet lager en niet hoger. Je kunt wel een grote pot gebruiken, zonder problemen, echter zul je meer water moeten geven dan, want je hele pot moet nat worden, zodat de wortels zich goed gaan verdelen. Vaak water hoeft hij niet, dus dat scheelt dan weer. Er is ook speciale vloeibare mest te koop voor mediterrane planten.